11 Aralık 2014 Perşembe

BELİTUNG BATIĞININ HAZİNELERİ SERGİLENİYOR

Altın Ayaklı Kupa, Çin, 825–50, (2005.1.00918).
İbrik, büyük olasılıkla Gongxing
Fırınları, Henan Bölgesi, Çin,
825–50, (2005.1.00900-1/2–2/2).























KAYIP YELKENLİ: DENİZCİLİK İPEK YOLU’NDA BİR KEŞİF
1998 yılında denizcilik arkeolojisinde bir mucize yaşandı ve altın yüklü batık bir tekne bulundu. Çin’den mal taşıyan bir Arap gemisi batığı, Hint Okyanusu’nda, Endonezya, Batı Java Denizi’ndeki Belitung Adası yakınlarında keşfedildi. 9. Yüzyıla (Çin Tang Hanedanlığı Dönemi) tarihlenen Belitung batığı, taşıdığı tüm yük ve mallarla birlikte bulunan en eski Arap teknesi olma özelliğine sahip. Gümüş külçeler, bronz aynalar, baharat dolu küpler, girift desenlerle süslenmiş gümüş ve altın vazolar, binlerce seramik kase, ibrikler ve diğer vazolar teknede bulunan 60.000 parça paha biçilmez eşyalardan bazıları. Gemide hiç insan kalıntısının bulunmasa da, sikke ve diğer kişisel eşyalar mürettebatın kökeni hakkında dikkat çekici ayrıntılar ortaya koyuyor. Sonuç olarak, yaklaşık 1.200 yaşında bir Arap yelkenlisi olarak tanımlanan tekne, etkileri Doğu Çin’den Kuzey Afrika’ya kadar uzanan, dönemin iki büyük gücü olan Tang Hanedanlığı ve Abbasi İmparatorluğu arasındaki bağlantılar ve denizcilik İpek Yolu hakkında önemli bilgiler de ortaya çıkarıyor. 20. yüzyılın en önemli, en erken döneme tarihlenen deniz arkeolojisi keşfi kabul edilen Belitung Batığındaki eserler, ilk kez Singapur’un dışına çıkıyor. Hazineler, “Kayıp Yelkenli: Denizcilik İpek Yolunda Bir Keşif” isimli sergiyle Kanada Toronto’da bulunan Aga Khan Müzesi’nde 13 Aralık 2014 – 26 Nisan 2015 tarihleri arasında sergileniyor. Sergi, Singapur Asya Medeniyetleri Müzesi, Singapur Turizm Kurulu ve Ağa Han Müzesi işbirliği ile düzenlenmiş.
“Kayıp Yelkenli: Denizcilik İpek Yolunda Bir Keşif” sergisinin misafir küratörü John Vollmer, Asya Sanatı, tekstil ve kostüm, dekoratif sanatlar ve tasarım konusunda uluslararası bir üne sahip. Uluslararası sempozyum, film gösterimleri, Wu Man, Kayhan Kalhor ve Sandeep Das gibi müzisyenlerin ipek yolundan yola çıkarak hazırladıkları müzik performansları sergiye eşlik eden ve denizcilik arkeolojisinin önemini vurgulayan diğer etkinlikler. Simon Worrall’ın kaleme aldığı renkli sergi kataloğu da Ağa Han Müzesi tarafından yayımlanmış.

Bardak ve Altlıkları,
Xing Fırınları, Hebei Bölgesi,
825–50,
(2005.1.00459,
.00461, .00481, .00486).
Serginin Yıldızları
Yeşil Süslemeli İbrik: Sapı aslan formunda, ejder ağızlı ve halka kulplu ibrik, serginin öne çıkan eserlerinden. Belitung Batığının kargosu içinde 200 parça gibi oldukça yüksek miktarıyla dikkat çeken, yeşil renk ile süslenmiş, beyaz seramikten eserler bulunuyor. Kırık parçalar üzerinde yapılan kimyasal analizler, bu eserlerin, Henan Bölgesindeki, bezemesiz beyaz seramikleriyle ünlü Gongxian seramik fırınlarında üretildiğini ortaya çıkarıyor.
Beyaz seramik bardak ve altlıkları: Yaklaşık 300 parça beyaz sırlı seramikler, kuzey Çin’de, Hebei Bölgesindeki Xing ve Ding Fırınlarında üretilmiş. Yüksek ısılarda fırınlanmış seramikler, saydamlığı ve sertliği ile porselen kalitesine yaklaşmaktadır. Saydamlık ve sertlik, Tang Hanedanlığı döneminde kuzey Çin’deki seramik fırınlarının icadıdır. Lüks gümüş tabaklara benzerliği nedeniyle, Çinli aristokratlar arasında oldukça popüler olan bu seramikler, özellikle Batı Asya gibi dış pazarlarda da büyük ilgi görüyordu.
Altın kupa, batığın diğer ürünleri arasında eşsiz bir yere sahip. Altın, Tang hanedanlığı döneminde Çin kültüründe büyük bir değer kazanmış. Kupanın formu, üretim teknolojisi ve üzüm şarabı içme adeti Batı Asya’nın etkisini göstermektedir.


İbrik, büyük olasılıkla Gongxing Fırınları, Henan Bölgesi, Çin, 825–50, (2005.1.00403). 
Kemik Zar, Çin, 825–50, (2005.1.00545).
Tabak, Gongxing Fırınları, Henan Bölgesi, Çin, 825–50, (2005.1.00474).
Balık Formunda Şişe, Yue Fırınları, Zhejiang Bölgesi, Çin, 825–50, (2005.1.00437).
Küp, Guangdong Bölgesi, Çin, 825–50, (2005.1.00854).