25 Aralık 2014 Perşembe

RYOTA MATSUMOTO: MİMARİ VE SANATIN SINIRINDA YÜZEN ÇİZİMLER…

Ryota Matsumoto, “The High Overdrive and Its Undefinable Consequence”, 
2014, Mixed Media, 79x119 cm.
Aslında mimar olarak kariyerine başlayan ve devam eden Ryota Matsumoto, son birkaç yıldır üzerinde çalıştığı çizimleriyle sanat ve mimarinin sınırlarını sorguluyor.

RÖPORTAJ: ÜMMÜHAN KAZANÇ

Ryota Matsumoto
Sevgili Ryota Matsumoto, röportaj teklifimi kabul ettiğiniz için teşekkür ederim. Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz? Sanırım önce sanat eğitimi, ardından mimari eğitimi almışsınız. Şu anda sizi sanatçı mı, mimar mı ya da her ikisi olarak mı takdim etmeliyiz?
Sizinle çalışmalarım hakkında konuşmak benim için bir zevk. Hem üniversite hem de master eğitimimi mimari üzerine yaptım. Amerika ve İngiltere’deki çalışmalarım sırasında sanat ve sanat tarihi dersleri de aldım. Bence sanat ve mimarlık; formlar, yapılar ve renkler açısında birçok ortak noktayı paylaşıyor. Aynı zamanda, sanat ve mimari, yaşadığımızın toplumların sürekli değişen yapısını yansıtan katalizörler olarak görev yapıyorlar. Bu yüzden mimarlık alanındaki 20 yıllık deneyimimden sonra, çizimler üzerine yoğunlaşmam doğal bir sürecin sonucu. Kendimi hem tasarımcı hem de mimar olarak düşünüyorum. Bazen, bu iki alan arasındaki sınırları çizmek kolay değildir.

Ryota Matsumoto, “The Indistinct 
Notion of an Object Trajectory”, 
2014, Mixed Media, 75x56 cm.
Çizimlerinin; farklı ölçülerin, farklı formların yan yana gelmesi, iç içe geçmiş dokuların/tonların, mimari çizimlerin mekânsal koşullarını sorguladığı ve yeniden keşfettiği hibrid/çok katmanlı süreci gösterdiğini ve bu süreç sonucu geliştiğini söylüyorsun. Tekniğin konusunda biraz daha detaylı bilgi alabilir miyiz? Çizimlerinde, hem geleneksel teknikleri (mürekkep, akrilik, grafit) hem de dijital araçları (algoritmik işlem, komut dizisi ve özel yazılım ile görüntü birleştirme) kullanıyorsun. Bu çalışmalarınızı tuval üzerine mi yoksa özel bir kağıt üzerine mi uyguluyorsunuz?
Ben her zaman, ilgilendiğim konulara ve sahnelere bağlı olarak, değişik teknikleri ve yaklaşımları kullanıyorum. Çoğu zaman, formları ve çizgi serilerini veya eğrileri, üretimsel süreçlerle dijital olarak yaratıyorum, bazılarını da akrilik boya ve mürekkep ile çiziyorum. Daha sonra bu çok katmanlı görseller birleştiriliyor ve yazılım kullanımıyla yeniden düzenleniyor. Bu yüzden, hem kağıt hem de bilgisayar ile çalıştığımı söyleyebilirim.

Çalışmalarınıza ilk baktığımızda mükemmel bir uyum ve denge görülüyor. Rengarenk dijital eserler olarak göze çarpıyor. Aslında kentleşmeyi mi eleştiriyorsun? Şu andaki ilgi alanın nedir? Çalışmalarının temasını nasıl açıklarsın?
Ben, benzer öğelerin, bilinmeyen ya da soyut şeylerle çarpışması ya da yan yana durması fikrine hayranlık duyuyorum. Örneğin, organik ve teknolojinin kaynaşmasını, çalışmalarımın ana teması olarak sık sık kullanıyorum. Bu yaklaşımım eserlerimin isimlerinde de görülebilir.

Ryota Matsumoto, “Silent Verses With Our 
Whirlwind Imagination”, 
2014, Mixed Media, 85x117 cm.
Mimar olarak çok başarılı bir kariyeriniz var. Neden sanata yönelmeyi tercih ettiniz?
Aslında, aynı kariyer yoluma devam ediyorum. Binalar tasarlamanın tüm süreçlerine konsantre olmak yerine, şu anda mimarinin sadece bir yönüne daha çok ağırlık veriyorum.

Çalışmalarınız havada dans ediyormuş gibi görünüyor. İlham kaynaklarınız nelerdir?
Mimari, geleneksel olarak içerik bağımlıdır. Bunun anlamı, herhangi bir mimari eser, onu çevreleyen ortamlar tarafından kısıtlı demektir. Çalışmalarımın havada yüzer gibi görünmesi, daha önceden mevcut olan koşullardan mimari çalışmaları kurtarmak ya da içine hapsolmuş algısından uzaklaştırmak olarak açıklanabilir.

Kentleşme senin ilham kaynaklarından biri. Eğer seçmek zorunda bırakılsaydın şehirde mi yoksa kırsalda mı yaşamayı tercih ederdin?
Hafta arası şehirde, hafta sonları şehir dışında yaşamak çok keyifli olurdu.

Ryota Matsumoto, “Those Dazzling Lights 
Surround a Silent Space”, 
2014, Mixed Media, 84x113 cm.
Daha önce İstanbul ya da Türkiye’ye geldiniz mi? İstanbul’da bir sanat etkinliğinde yer almak ister miydiniz? Hiç Türk sanatçı tanıyor musunuz ya da Türk Çağdaş sanatını takip edebiliyor musunuz?
Ne yazık ki hiç Türkiye’ye gelmedim. Bir sanat etkinliğinde ya da Türkiye’de sanat ve mimari ile ilgili bir etkinlikte bulunmayı çok isterim.

Son olarak gelecek ile ilgili planlarınızı öğrenebilir miyiz?
Son birkaç yıldır sanat çalışmalarımı üretmek üzerine yoğunlaştım. Gelecekte, daha fazla seyahat etmeyi, dünya sanatçıları ve tasarımcıları ile ortak çalışmalar gerçekleştirecek daha çok zaman yaratmayı umut ediyorum.

Ryota Matsumoto, “Surviving in the 
Multidimensional Space of Cognitive 
Dissonance”, 2014, Mixed Media, 
80x110 cm.
RYOTA MATSUMOTO BIO
Ryota Matsumoto is a principal of Ryota Matsumoto Studio based in Tokyo. He is an artist, designer and urban planner. He received Master of Architecture from University of Pennsylvania in 2007 after studying at Architectural Association in London and Mackintosh School of Architecture, Glasgow School of Art in early 90’s. His art and built work are featured in numerous publications and exhibitions internationally. His current interest gravitates around the embodiment of cultural possibilities in art, architecture, and urban topography.

Description of art works
The artworks of Ryota Matsumoto develop and demonstrate the hybrid/multi-layered process, where varying scale, juxtaposition of different forms, intertwined textures/tones are applied to reflect the spatial conditions of our ever-evolving urban environments. They are created as the catalyst for depicting speculative changes in our notions of cities and infrastructures.

The drawings explore a hybrid drawing technique combining both traditional media (ink, acrylic, and graphite) and digital media (algorithmic processing, scripting and image compositing with custom software).

FOR MORE INFO

Ryota Matsumoto, “Those Who Affirm the Spontaneity of Every Event”, 2014, Mixed Media, 84x119 cm.

Ryota Matsumoto, “The Intersection of Infinite Planes”, 2014, Mixed Media, 68x119 cm.
Ryota Matsumoto, “Water, Hinge, Field”, 2014, Mixed Media, 42x59 cm.
Ryota Matsumoto, “Flux of Inaudible Shadows”, 2014, Mixed Media, 59x85 cm.

Ryota Matsumoto, “Every Thought Emits the Ghost of a Gesture”, 2014, Mixed Media, 73x113 cm.


RYOTA MATSUMOTO: DRAWINGS THAT FLOATING ON THE EDGE OF ARCHITECTURE AND ART

In fact, Ryota Matsumoto started his career as an architect, he has been questioning the boundaries of art and architecture with his art drawings since last few years.

INTERVIEW BY UMMUHAN KAZANC

Dear Ryota, thank you very much for accepting my interview request. Fisrt of could you introduce yourself? As far as I understand you got your bachelor degree on Art and then you got your master degree on Architecture. Now, do you work as an artist or both?
It is my pleasure to discuss about my work with you. I received both bachelor and master degrees in architecture. During my studies in the States and UK, I also took courses in art and art history. I believe that both art and architecture share a lot in common in terms of engaging with forms, structures and color. They also act as catalysts that reflect ever-changing societies in which we live in. So it is the natural progression for me to focus on drawings after 20 years of experience in the field of architecture and I think of myself as both designer and artist. It is sometimes not easy to draw the line between two fields.

You say your drawings develop and demonstrate the hybrid/multi-layered process where varying scale, juxtaposition of different forms, intertwined textures/tones are applied to reinvent and question the spatial conditions of architectural drawings. Could you explain your technique in detail? You combine both traditional media (ink, acrylic, and graphite) and digital media (algorithmic processing, scripting and image compositing with custom software) drawing technique. Do you apply these Works on canvas or special paper?
I always employ varied techniques and approaches depending on themes or settings that I deal with. Most of time, forms and series of lines or curves are created digitally by generative processes and some of them are drawn by acrylic paint and ink. Then these mutiple images are combined and reconfigured with the use of  software.  Therefore, I would say I work with both paper and computer.

At first glance, we see perfect harmony, balance in your art Works. They look like a colorful digital art Works. Actually do you critize urbanism? What is you current interest? What is the theme of your Works?
I am fascinated with the idea of juxtaposing or colliding familiar elements with something that are unknown or intangible. For instance, I often take up the organic fused with the technological as the main theme of my work. The same goes for titles of artworks as well.  

You have very succesful career as an architect. Why did you choose to concentrate on art?
I still follow the same career path actually. I just focus more on one aspect of architecture rather than going through the whole process of designing buildings, right now.  

Your art forms look like dancing on the air? Do you inspire from other sources?
Architecture is traditionally context-bound. It means any architectural works are constrained by surrounding environments. So floating in the air is one way of freeing architecture from preexisting conditions or perceptions that we are caught up in.

Urbanism inspires you but If someone force to choose you live in urban or rural area, what do you prefer?
It’d be nice to live in urban area in weekdays and in rural area in weekends.

Have you ever been to Turkey or Istanbul? Do you want to attend an art Show in Istanbul? Do you know any Turkish artist or do you follow Turkish Contemporary Art?
Unfortunatelly, I’ve never been to Turkey. I look forward to taking part in any art events or discussing about art and architecture in Turkey.

Lastly, could we learn about your future plans?
I’ve spent most of time producing my own artworks these few years. Hopefully, I could find more time to travel and like to collaborate with artists and designers across the world in the future. 

RYOTA MATSUMOTO BIO
Ryota Matsumoto is a principal of Ryota Matsumoto Studio based in Tokyo. He is an artist, designer and urban planner. He received Master of Architecture from University of Pennsylvania in 2007 after studying at Architectural Association in London and Mackintosh School of Architecture, Glasgow School of Art in early 90’s. His art and built work are featured in numerous publications and exhibitions internationally. His current interest gravitates around the embodiment of cultural possibilities in art, architecture, and urban topography.

Description of art works
The artworks of Ryota Matsumoto develop and demonstrate the hybrid/multi-layered process, where varying scale, juxtaposition of different forms, intertwined textures/tones are applied to reflect the spatial conditions of our ever-evolving urban environments. They are created as the catalyst for depicting speculative changes in our notions of cities and infrastructures.
The drawings explore a hybrid drawing technique combining both traditional media (ink, acrylic, and graphite) and digital media (algorithmic processing, scripting and image compositing with custom software).

FOR MORE INFO: