29 Aralık 2014 Pazartesi

ŞEHNAZ BAC ADRİYATİK DENİZİNİN TAŞLARINA HAYAT VERİYOR

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, 
Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). 
Şehnaz Bac, Adriyatik Denizi’nin sahillerinden topladığı taşlara, sıra dışı renk ve desen kompozisyonlarıyla adeta yeniden hayat veriyor. Kuşlar, balıklar, baykuşlar, mandala desenleri öyle bir pozitif enerji yayıyor ki, büyüsüne kapılmamak imkansız. 2015 yılına bu muhteşem sanat eserleriyle merhaba diyelim ve yeni yılımız hep bu güzel taşların enerjisi gibi hayat dolu olsun.

RÖPORTAJ: ÜMMÜHAN KAZANÇ

Ü.E.-Sevgili Şehnaz Bac, öncelikle röportaj teklifimi kabul ettiğiniz için çok teşekkür ederim. Taş Boyama çalışmalarınızı tesadüfen internette gördüm ve o andan itibaren sosyal medyadan sizi takip ediyorum. Çalışmalarınız bana büyük mutluluk ve günümüzün popüler deyimiyle pozitif enerji veriyor. Öncelikle sizi tanıyalım ve taş boyama sanatıyla uğraşmaya nasıl başladığınızı öğrenelim?
S.B.-Merhaba, bana bu imkanı verdiğiniz için ben teşekkür ederim. İstanbul’da doğdum ve çocukluğum bu eşsiz şehirde geçti, kendimi bunun için çok şanslı sayarım hala. Lise yıllarından sonra ailemle İzmir’e taşındık ve burada Ege Üniversitesinde Arkeoloji eğitimimi tamamladım. Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Restorasyon ana bilim dalındaki master eğitimimden sonra evlendim ve yine arkeolog olan eşimle uzun yıllar kazılarda, üniversitede arkeolojik çalışmalarım devam etti. Taş boyamaya bir buçuk yıl önce başladım. İkinci evliliğimle İtalya’ya gelişimden hemen sonra, bana uzun mücadelelere mal olan Lenf kanserine yakalandım. Uzun tedaviler sonucu hastalığı atlattığım dönemde taş boyama fikri aklıma düştü. Deniz kıyısında yaşamam, uzun sahil yürüyüşlerinde eve hep değişik taşlarla dönüyor olmam ve elbette renklerin bana verdiği iyileştirici etki birleşince, benim de taş boyama maceram başlamış oldu.

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). https://www.facebook.com/ISassiDelladriatico
Ü.E.-Taş Boyama sanatındaki başarınız doğal yetenek mi yoksa resim ya da grafik eğitimi aldınız mı?
S.B.-Renklerle uğraşmak, desen çizmek küçük yaşlardan beri hep hayatımın bir parçası olmuştur. Arkeoloji eğitimi alırken ve mesleğimi uygularken de en çok sevdiğim kısım küçük buluntuların çizim aşaması olmuştur. Grafik veya sanat eğitimi almadım, her zaman kendi iç sesime de güvenerek kendimi eğitmeyi, devamlı yeni bir şeyler öğrenmeyi seviyorum. Uzun yıllar suluboya desen çalışmaları ile uğraştım ve hala kendimi geliştirmek için devamlı çalışma halindeyim.

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, 
Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). 
Ü.E.-Aslında sizinle meslektaşız. Siz de benim gibi arkeoloji eğitimi almışsınız ve kazı alanlarında bulunmuşsunuz. Taşlara olan ilginizin mesleğinizle ilişkisi olduğunu söyleyebilir miyiz?
S.B.-Arkeoloji, çok severek, seçerek eğitimini aldığım bir alan. Üniversite öğrenciliğimden, İtalya’ya yerleşene kadar geçen yıllarım hep arkeoloji ile doludur. Smyrna, Sardis, Ephesos, Magnesia, Klazomenai, Philadelphia, Metropolis gibi birçok yerli ve yabancı kazılarda ekip üyesi olarak çalışma şansına sahip oldum. Arkeoloji yıllarımda ilgi alanım daha çok seramik buluntulardı. Kim bilir belki genel anlamda Arkeologlar için söylenen taş toprakla uğraşan bir kişi olmam, beni de yıllar sonraki bu taş boyama sanatım için, bilinçaltında bir fikir olarak etkilemiştir.

Ü.E.-Sanatınızın baş malzemesi olan taşları Adriyatik sahilinden topluyorsunuz. Adriyatik Denizi’nin sizin için özel anlamı olsa gerek? Zaten facebook sayfanızın adı da “I sassi dell'Adriatico – Adriyatik Taşları”. Bu bir facebook sayfası ismimi yoksa artık Şehnaz Bac’ın ticari bir markası mı? Taş boyamalarınız sanırım bir internet sitesi üzerinden satışa sunuluyor.
S.B.-On üç yıldır İtalya’da Alba Adriatica adlı küçük bir sahil şehrinde yaşıyorum. Türkiye’deki Bodrum, Kuşadası gibi yazları turist dolu, eğlenceli, kışları sakin ve huzurlu bir şehir. Taş boyamalarımı sunma aşamasında elbette aklıma ilk ve tek gelen isim bana bu doğal güzellikleri sunan Adriyatik Denizi oldu. Adriyatik Taşları hem sayfamın ismi hem de elbette ticari ve tescilli markam. Taşlarımın her biri kendine has, başka eşi olmayan desenlere sahiptir ve bu desenler benim hayal gücümün eserleri olduğu için tescilli ve kopyalanmaya karsı korumalıdır. Yaklaşık bir yıldır Etsy sitesi üzerinden taşlarımın dünya genelinde satışı da yapılmaktadır. www.isassidelladriatico.etsy.com

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). https://www.facebook.com/ISassiDelladriatico
Ü.E.-Taşlarınızda özellikle baykuş, kelebek, kuş, balık gibi hayvan motiflerinin yanı sıra bitkisel dekorlar da görüyoruz. Sanırım baykuş kompozisyonlarınızın sizin için özel bir anlamı olsa gerek.
S.B.-Taşlarımın üzerindeki desenler benim doğadan esinlenerek yarattığım stilize çalışmalardır. Realistik çalışma yapmayı fotoğrafa benzettiğimden dolayı ve kendi hayal gücümü kısıtlayacağını bildiğimden, stilize çalışmayı tercih ediyorum. Benim yarattığım baykuş, kuş, kelebek, balık, çiçek gibi desenler doğada bir karşılığı olmayan, renkleri ve desenlemeleri tamamen kendi hayal gücümle yaratılmış olan figürlerdir. Bu tarz çalışmanın yaratıcılığı daha çok geliştirdiğine inanıyorum. Baykuş figürü ise, elbette benim için çok özel bir anlam taşıyor. Arkeolojide bilgeliğin simgesi olmasının yanı sıra İtalya’da baykuş uğur getirdiğine inanılan bir sembol. Hastalığım aşamasında birçok arkadaşım bana şans getirmesi için değişik baykuş figürleri hediye etmişlerdi. Belki iyileşmem, küçük baykuş koleksiyonumun bana şans getirdiğine inanmam, beni taş boyarken baykuş figürüne daha da yaklaştırdı.

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, 
Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). 
Ü.E.-Taşları tek tek boyamakla kalmıyor, bu taşlarla muhteşem kompozisyonlar da oluşturuyorsunuz. Ağaç dalına tünemiş baykuşlar, grup halinde yüzen balıklar, küçük küçük balıkların bir araya gelmesiyle ortaya çıkan büyük balıklar… Gerçekten hepsi çok güzel, çok keyifli. Kompozisyonlarınız için ilham nereden geliyor? Sanırım doğa sizin için en büyük ilham kaynağı.
S.B.-Doğa sadece sanat için büyük bir ilham kaynağı değil, normal yaşamımız içerisinde de inanılmaz bir yeri olan unsur. Hepimiz yemyeşil bir alanda, rengarenk çiçekli tarlalarda, bir nehir kıyısında yaptığımız bir yürüyüşten sonra kendimizi daha iyi ve canlı hissederiz. Ben de taşlarımı boyarken ve boyadıktan sonra onları sunmaya hazırlanırken bu iyi olma halinden, bu canlılıktan çok etkileniyorum. Taşlarımı tek tek satmama rağmen onları sunmak için fotoğraflarken onlarla oynamak, yerlerini değiştirip yepyeni kompozisyonlar oluşturmak çok zevk aldığım bir uğraş. Bu kompozisyonlar tamamen o anda düşünerek oluşturduğum ve  sadece fotoğrafa yönelik olarak hazırlanıyor. Taşlarımı yapıştırarak tablolar oluşturmuyorum. Hem benim, hem de satın alacak kişilerin hayal dünyalarını sınırlandırmak istemiyorum.

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, 
Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). 
Ü.E.-Taşın formuna göre üzerine boyadığınız desen de o formla müthiş bir uyum içinde. Oval bir taş ise üzerinde bir yaprak resmi, yuvarlak bir taş ise üzerinde çiçek deseni gibi. Renkler de o kadar canlı ki. Simetri, geometri de sizin karakterinizin bir parçası gibi görünüyor. Özel hayatınızda da böylesine renkli ve düzenli birimisiniz?
S.B.-Simetriye önem verdiğim doğru, obsesson derecesinde olmasa da çok asimetrik her şey biraz rahatsız eder beni. Düzenli olmayı seviyorum, benim karakterime uygun olarak düzenli olmanın yaratıcılığı ve üreticiliği arttırdığına inanıyorum. Renkler ise hep enerjimi arttıran, yaşama gücü ve arzusu veren, hele hastalığım aşamasında beni iyileştiren, unsurlar olarak yer alıyor hayatımda. Taşlarım hakkında aldığım yorumların çoğunda da, bu renkleri görmenin insanları ne denli mutlu ettiğini, güne iyi başladıklarını, biraz olsun sıkıntılarını unuttuklarını okuyorum ve bu enerjiyi onlara da yansıtabilmiş olmaktan dolayı çok mutlu oluyorum.

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, 
Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). 
Ü.E.-Eski çağlardan bu yana taşların enerjisi olduğuna inanılır, hatta günümüzde alternatif tıpta kullanılıyor, taş masajı çok popüler. Siz taşların bu pozitif enerjisinin üzerine, bir de renklerin büyüsünü ekliyorsunuz. Hiç kişisel sergi açtınız mı ya da açmayı düşünüyor musunuz?
S.B.-Taşların, değerli değersiz her birinin kendi enerjisi olduğuna inanıyorum. Özellikle hiç boyamadan, doğal taşlar üzerine mandala desenlerimi çizerken bu enerjiyi, avucumda tutup desenlediğim o taşın bana aktardığı canlılığı ve iç huzurunu hissediyorum. İtalya’da değişik şehirlerde taşlarımın sergileri oldu, Mayıs 2015’te İngiltere’de bir sergi projemiz var.

Ü.E.-Son olarak gelecek ile ilgili planlarınızı öğrenebilir miyiz? Türkiye’den bir sergi teklifi gelse kabul eder misiniz?
S.B.-Lenf kanserini yenip iyileştikten sonra çok fazla gelecek ile ilgili plan yapmadan yaşamayı sevmeye başladım. Böylelikle o anın tadını daha dolu dolu çıkarabiliyorsunuz. Elbette taşlarımla, renklerle yeni ve eski desenlerle dolu yaşantım, başka değişik çalışmalarla, fikirlerle de genişleyerek, güzelleşerek devam edecek. Elbette kendi ülkemde bir sergi açmak beni çok mutlu eder. Size ve okuyan herkese sağlıklı, mutlu ve başarılı 2015 yılı dileklerimi ve sevgilerimi yolluyorum.

DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz).

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). https://www.facebook.com/ISassiDelladriatico

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). https://www.facebook.com/ISassiDelladriatico

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). https://www.facebook.com/ISassiDelladriatico

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). https://www.facebook.com/ISassiDelladriatico

(© Sehnaz Bac, I sassi dell'Adriatico, Tüm Hakları Saklıdır, izinsiz kopyalanamaz). https://www.facebook.com/ISassiDelladriatico

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder