Ozan Atalan, Hala Oyunu Anlamaya Çalışıyorum, Video Projeksiyon, Taş, Ağ... |
Bilsart, Esra Özkan küratörlüğünde bang. Art Innovation
Prix by ArtBizTech iş birliğiyle Hale Arslan, İlayda Yeşilova ve Ozan Atalan’ın
eserlerine Mart ayı boyunca sırasıyla ev sahipliği yapıyor.
DÂHİL OL! KEŞFET!
bang. Art Innovation Prix by ArtBizTech sergisinin
temelinde ele alınan organik dayanışma kavramı; farklı disiplinlerden gelen
kişilerin kendi yetkinliklerini ön planda tutarak, farklı bakış açılarıyla iş
bölümünün gerçekleştiği karmaşık bir yapıya sahip olduğunun düşünüldüğü ancak karmaşık
olmayan, iş bölümündeki görevlerin uzmanlık alanlarına göre dağıldığı bir
dayanışmanın örneğini izleyiciye sunuyor.
Organik dayanışmanın oluşturduğu yapı, teknolojinin
hayatımızdaki ilerleyişi ile melez bir yapıya dönüşmüştür. Öyle ki iş bölümünün
oldukça sınırlı olduğu, farklılaşmanın olmadığı daha geleneksel bir yapıda
ilerleyen mekanik bağ, organik bağ ile aynı dili konuşmaya başlayarak çalışma
sistemlerini bir arada gerçekleştirmelerini sağlamaya başlamıştır. Aynı dili
konuşmaya başladığımız noktada ise artık bilgi akışını iletmek için doğru
kanalları kullanmaya başlar ve vermek istediğimiz mesajı ne olursa olsun
belirlediğimiz kanal aracılığı ile şekillendirerek anlamlandırmaya çalışırız.
Kişi ancak deneyime başladığında; esere dokunduğunda, önünden
geçtiğinde, onu dinlediğinde ya da izlediğinde ve en önemlisi sürecini merak
etmeye başladığında yaratıcı edime katkı sağlamaya başlar. Projenin organik bir
parçası haline gelerek eseri anlar ve ancak mesajı direkt olarak bir başka
kişiye ilettiğinde eserin dış dünya ile bağlantısını kurmasına destek olur.
Marina Abramovic’in An Artist Manifesto’da ifade ettiği gibi “bir sanatçının
yaratımına girmek için sessiz bir an gereklidir.”
Sergi, izleyicinin sessiz bir anı bularak deneyime dâhil
olmasını, eserin yaratım sürecini keşfetmesini ve eserle organik bir bağ
kurmasını; sanatçının ise izleyicinin sessizliğini anlamasını, gerçekleşen
deneyimle bağ kurmasını ele alıyor.
bang. Art Innovation Prix, sanatçının yaratım sürecine
ancak paydaşların da dâhil olduğunda tamamlanabilen organik bir bağın
kurulmasıyla bütünleşen bir seçki sunuyor.
Hale Arslan, İnsan Neden Saldırganlık Gösterir, Enstalasyon, 2 Kanallı V... |
HALE ARSLAN
İNSAN NEDEN
SALDIRGANLIK GÖSTERİR?
6 Mart- 12 Mart
2019
Bilsart Sanat
Konuşmaları: Hale Arslan, Süleyman Yılmaz, Hakan Yılmaz, Mehmet Ünal
Moderatör: Esra
Özkan
06/03/2019
Şiddet, tarihten günümüze insanın, özellikle çocukların
maruz kaldığı en dramatik, en travmatik olaylardan biridir. İnsan bedenine ve
ruhuna yapılan şiddet yapıtlarımın temel sorunudur. Çocukluğumda yaşamış
olduğum travmatik olaylar şiddet ile yeniden yüzleşmeme ve şiddeti kavram
olarak yeniden ele almama sebep oldu. Şiddet nesnelerinin vurma anında çıkarmış
olduğu sesi ve yine vurma anında nesnenin uygulamış olduğu basıncı kullanarak
yeni bir ifade alanı oluşturup şiddetin yaratmış olduğu tahribatı herkesin
gözlemlemesini ve deneyimlemesini amaçlıyorum.
İnsan neden saldırganlık gösterir? projesi, şiddet
nesnelerinin vurma eylemi ile gerçekleşen şiddetin izini bulma sürecinde elde
edilen ses basıncını/ses gücünü araştırarak şiddetin yaratmış olduğu tahribatı
ses ve görüntü üzerinden anlatılması üzerine kurgulanmıştır.
İlayda Yeşilova, Iso-line, Arduino, Sensor, Interaktif Deneyim, 2018 (sa... |
İLAYDA YEŞİLOVA
ISO-LINE
14 Mart- 20 Mart
2019
Bilsart Sanat
Konuşmaları: İlayda Yeşilova & Rabia Yorgancı Kındıroğlu
Moderatör: Esra
Özkan
14/03/2019
İzleyici
ile etkileşimli olarak gerçek zamanlı deneyimlenebilen Iso-line projesi
bireylerin toplumda yaşadığı izole edilme hallerini ele alır. İnsanın benlik
olarak sıkışıp içinden çıkamadığı zamanlar ve mekanlar vardır. İçinde bulunduğu
bu fiziksel ortamdan kaçmak isteyip, terk etme eğilimi gösterse de bazı anlarda
bunu başaramaz. Başaramadığı anlarda ise kendini toplumdan ve diğer bireylerden
izole etmiş olur. Bireyin yalnızlığı seçip iç dünyası ile yalnız kalabileceği
bir alan yaratırken, kendini dış dünyaya karşı soyutlar ve çevresindeki diğer
bireyleri yok sayar. Bu yok sayılma durumu ise diğer bireyleri yalnızlığa iter,
böylece bireyin isteği dışında gerçekleşen bir yalnızlık durumu oluşturur.
Iso-line sosyal izolasyonun beraberinde getirdiği yalnızlığın bir seçim ve
zorunluluk olduğu algısını iki farklı perspektiften yansıtmayı amaçlar.
İzolasyonun temeli olan bu iki durum paradoksunu insanlara gösterebilmek için
soyut temsilleri kullanır. İzleyici enstalasyon ile etkileşimini, enstalasyona
fiziksel olarak yakınlaşarak oluşturur. Etkileşim olduğu süre zarfınca
Iso-line, ziyaretçilere izole olma eylemini temsili olarak hem deneyimleyebilme
hem de gözlemleyebilme olanağı sağlar.
OZAN ATALAN
HALA OYUNU
ANLAMAYA ÇALIŞIYORUM
22 Mart- 28 Mart
2019
Bilsart Sanat Konuşmaları:
Ozan Atalan & Nurseli Yorgancı
Moderatör: Esra
Özkan
22/03/2019
Çocukların
iç dünyası ana akım algıda genelde renkli olarak yerini almıştır. Benzer
şekilde, “içimizdeki çocuk” deyimi sıkça karşımıza çıkmaktadır. Peki ya
içimizdeki çocuk dünyada olup bitenleri kaygıyla izleyip karanlık bir oyunda
anlamaya çalışıyorsa? Bir başka deyişle bu bir olup biteni anlama oyunuysa?
Küresel ısınma, ekonomik krizler, doğal felaketler gibi çağdaş varoluşsal
anksiyetelerin hayatlarımıza fazlaca müdahale ettiği bir dönemden geçiyoruz. Bu
kaygıların temelinde ise insan-doğa arasındaki ayrımın yattığını düşünüyorum.
Tanımsız bir çocuk oyununa analojik olarak bağlanan bu video enstalasyon,
karanlık bir atmosfer yaratarak önündeki kültür-doğa ayrımını anlamaya çalışan,
ona bir türlü anlam veremeyen, bu yüzden videoda yüzü sürekli dağılıp kendini
bulamayan bir çocuk portresini HTML kodlarıyla kaplanmış taşlar ile birimleri
dallarla değiştirilmiş saat mekanizmalarını bir araya getiriyor. İzleyici,
incelemek için objelere yaklaştığında, projeksiyon ışığından ekrana vuran
gölgesini de videoya dahil ederek deneyimin bir parçası haline geliyor ve bu
durum, Platon’un Mağara Alegorisine de gönderme yapıyor.
BİLSART Hakkında
Bilsar,
yıllardır güncel sanat alanında destek verdiği projelere bir yenisini ekledi.
Sanatçılara video işlerini sergilemek için yeni bir alan yaratmak ve
sanatseverleri bir araya getirmek amacıyla, ofis binasının garajını kâr amacı
gütmeyen ve video sanatına odaklanan bir sanat mekânına dönüştürdü. Ocak 2018
itibariyle video sanatının güncel örneklerini, 15 günde bir değişen bir
programla sunan Bilsart, yine bu alana
odaklanan bir kütüphaneyi de kullanıma açtı.
Bu
dinamik sergi programı dâhilinde koleksiyoner seçkilerine, küratöryel
projelere, workshop ve panellere yer verecek olan Bilsart, aynı zamanda
sanatçı, küratör ve koleksiyoner konuşmalarına da ev sahipliği yapıyor olacak.
Bilsart’ın
kâr amacı gütmeyen bu sanat mekânının ajandasında yer alan bir diğer önemli
etkinlik ise genç sanatçılara görünürlük sağlayabilmek adına yapacağı açık
çağrılar.
Bilsart
Evliya
Çelebi Mah, Kıblelizade Sk.
No:5/A
34430 Beyoğlu/İstanbul
Salı - Cumartesi
10.00
- 18.00
Bilsart | Bilsar’ın kâr amacı gözetmeyen bir sanat
girişimidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder