|
Hüseyin
Bahri Alptekin, “CAPACITY / CAPACITIES”, 1998,
36
adet fotoğraf üzerine LED yazılı panel / Panel with LED writing mounted on 36
photographs, 158.5x354x7 cm, 62.4x139.37x2.76 inches (tümü / all),
39x39 cm, 15.35x15.35 inches (her biri / each)
Photo:
Barış Özçetin, (Sanatçının Varislerinin ve Rampa
İstanbul'un izniyle / Courtesy the Estate of the Artist and Rampa Istanbul).
|
Please
scroll down for English version
Yalnızca
sanatçı kimliğiyle değil düşünür, öğretim üyesi, yazar ve küratör olarak da
kültürel üretime önemli katkılarda bulunmuş Hüseyin Bahri Alptekin’in
retrospektif sergisi “Demokratik Lüks”, 2 Eylül’de açılıyor. Sanatçının
arşivinden seçilmiş çizimler, eskizler ve notları da dahil ederek, sanatçının
düşünce süreçlerinin derinine inmeyi amaçlayan sergi, Rampa ve Belçika,
Antwerp’te bulunan M HKA (Güncel Sanat Müzesi) işbirliğiyle düzenlenecek ve her
iki mekânda izlenebilecek. Alptekin’in yeni milenyumdan önceki ve sonraki on
yıllarda ürettiği eserleri bir araya getiren bu çok kapsamlı retrospektif,
90'ların başından itibaren ürettiği fotoğraflar, heykeller, enstalasyonlar,
neon metinler, video ve kolajları da bir araya getiriyor.
|
Hüseyin Bahri Alptekin, “H-FAKTÖRÜ:
MİSAFİRVERVERLİK/HUSUMET - H-FACT: HOSPITALITY/HOSTILITY”, 2003-2007, Otel
tabelası / Hotel sign, BALKAN OTELİ: 79 x 106 x 19 cm, Photo: Barış Özçetin, (Sanatçının Varislerinin ve Rampa İstanbul'un
izniyle / Courtesy the Estate of the Artist and Rampa Istanbul). |
Deniz Fili Seyahat Acentası da
“Demokratik Lüks”te!
“Demokratik
Lüks” ayrıca, Alptekin’in Bunker Research Group (Korugan Araştırma Grubu) ve
Barn Research Group (BRG) gibi başka sanatçılarla ortak girişimlerinin yanı
sıra Jules Verne'in İnatçı Keraban’ının (1883) izlediği rotayı takip ederek,
sanatçılar arasındaki eleştirel tartışmalara ve sanatsal değiş tokuşa katkıda
bulunmak amacıyla Karadeniz'i dolaşan “yüzen bir laboratuvar” kurma arzusu Sea
Elephant Travel Agency’i (Deniz Fili Seyahat Acentası) ele alışıyla da dikkat
çekiyor.
Hüseyin
Bahri Alptekin’in varisleri ile ortaklaşa geliştirilen “Demokratik Lüks”
sergisi 2 Eylül-14 Kasım 2015 tarihleri arasında İstanbul’da Rampa’da, Belçika,
Antwerp’te ise M HKA’da (Güncel Sanat Müzesi) izlenebilir.
Hüseyin Bahri Alptekin
Hüseyin
Bahri Alptekin Sanatçı, yazar, öğretim görevlisi ve küratör Hüseyin Bahri
Alptekin (1957-2007) Ankara ve Paris’te estetik, sanat felsefesi ve sosyoloji
üzerine eğitim gördü. SIPA Press için basın fotoğrafçısı olarak çalıştı ve birçok
yayın için sanat ve tasarım eleştirmeni olarak yazılar yazdı. Ankara Bilkent
Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde ders verdi, Türkiye’de ve
yurtdışında güncel sanat üzerine birçok konferans ve sempozyuma katıldı.
1990’ların başından itibaren sanat üretimine yoğunlaşan Alptekin, eserlerinde
küreselleşmenin etkileri, göç ve sürgün, kültürlerarası imge dolaşımı, imzasız
üretimler gibi temaları zaman, yer, seyahat, kişisel tarih ve arşivler
üzerinden inceledi. Fotoğraf yerleştirmeleri, kolajlar, videolar, objeler
–hatta kasası plastik futbol toplarıyla dolu bir kamyon gibi– eserlerinde
birçok farklı malzeme ve yöntemler kullanarak, birbirine referans veren çok
katmanlı görsel bir dil yarattı. 2007’de, 52. Uluslararası Venedik Bienali’nde,
Hüseyin Bahri Alptekin’in “Şikayet Etme” isimli yerleştirmesi, Türkiye
Pavyonu’ndaki tek eser olarak sergilendi. Aynı sene Londra’da Tate Modern’de
düzenlenen “Global Cities” adlı sergide yer aldı. 2000-2004 yılları arasında
kâr amacı gütmeyen, misafir sanatçı programları ve konferanslar düzenleyen “Sea
Elephant Travel Agency” (SETA) adlı bir sanatçı kolektifini yürüttü. Kendisi
beraber çalışma ve kolektif üretimlerin insanıydı, Michael Morris ile yaptığı
erken dönem işleri, Bilkent yıllarında öğrencileriyle beraber kurduğu Grup
Grip-in, LOFT’ta düzenlediği toplantılar, Bunker Research Group ve Barn
Research Group (BRG) bunlardan bazılarıdır. Katıldığı birçok sergi arasında
ayrıca São Paolo Bienali (1998), UNESCO Ödülü’nü kazandığı (Karadağ) Çetince
Bienali (2002), Walker Art Center’da gerçekleştirilen “How Latitudes Become
Forms” (2003), Manifesta 5 (2004), 2. ve 3. Tirana Bienali (2005) ve üç kere
katıldığı İstanbul Bienali (1995, 2005, 2009) bulunmaktadır. Sanatçının kişisel
sergileri ise şunlardır: “Hüseyin Bahri Alptekin – Facts, Incidents, Accidents,
Circumstances, Situations”, Muzeum Sztuki, Łódź (2013), “Festival Istambul
Agora – Hüseyin Bahri Alptekin”, SESC Pompeia, Sao Paolo (2013),“Ben Bir Stüdyo
Sanatçısı Değilim”, Salt (2011), “Global Mockery”, Maison de Folie de Wazemmes,
Lille (2009) ve “Kriz: Viva Vaia”, Dulcinea – Çağdaş Sanatlar İçin Özgür Mekan
(1999). Ölümünden sonra Hüseyin Bahri Alptekin kütüphanesini devralan SALT,
sanatçının ardında bıraktığı fiziksel ve dijital fotoğraflar, not defterleri, nesneler
ve eşyalarından oluşan kütüphane ve arşivi kurdu.
|
Hüseyin Bahri Alptekin, / M. D. Morris, “HETEROTOPIA”,
1991-1992, Kağıt üzerine karışık teknik / Mixed media on paper, 83.5 x 60 cm,
32.87 x 23.62 inches, Photo: Barış Özçetin, (Hüseyin Bahri Alptekin'in Varislerinin, M. D. Morris'in ve Rampa
Istanbul'un izniyle, Courtesy the Estate of Hüseyin Bahri Alptekin, M. D. Morris
and Rampa Istanbul). |
HÜSEYİN BAHRİ ALPTEKİN RETROSPECTIVE: “DEMOCRATIC
LUXURY”
2
September – 14 November 2015
RAMPA
Gallery is pleased to present a major retrospective of Hüseyin Bahri Alptekin,
one of Turkey’s most important contemporary artists. Hüseyin Bahri Alptekin
(1957-2007) was a leading figure in the art scene of Istanbul and was part of
the first generation of Turkish artists considered to be globally active and
nationally influential.
The
first posthumous gallery exhibition of the artist’s work, it brings together
over 45 works produced during the two decades either side of the new
millennium, including a selection of studies, drawings and notes from the
Hüseyin Bahri Alptekin archive. Since the early 1990s, Alptekin focused on an
artistic production broad in scope, which included photographs, sculptures,
installation, neon text, videos and collages – “plastic art” reflecting the
prosaic material qualities of “global junk” that came with the flow of
trans-national free-market capitalism. This dislocation of geography recurs as
a thematic strand in much of his practice, analyzing how a society’s representations
of ‘other’ places conform to our desires and stereotypes.
Bahri
Alptekin was fascinated by the difference between the promise of something and
its banal reality. This promise could lie in the name of a cheap hotel offering
the experience of some distant place, or in the branding of a mass-produced
product unconvincingly simulating luxuriousness or exoticism. Alptekin saw the
profound effects of global capitalism first hand, observing the movement of
people and products across geographies, particularly in the period following
the collapse of the Soviet Union. He himself was also a traveller, studious of
forms of feral capitalism surging from places considered the fringes of western
modernity. As a traveller in his early student days he bore witness to these
unstable models of capitalism at the fringes of the west and the burgeoning
effects of mobility, trade and image circulation became the material for his
art-making.
The
show aims to take visitors deeper into the thought-processes of the exhibited
works through the inclusion of a selection of studies, drawings and notes from
the Hüseyin Bahri Alptekin archive. Democratic Luxury has been developed as a
collaboration between M HKA (Museum for Contemporary Art, Antwerp) and RAMPA
Gallery, Istanbul, with the displays across both venues together forming a
major retrospective of Alptekin’s work.
The
exhibition will also consider his collaborative initiatives with other artists
such as the Bunker Research Group, the Barn Research Group (BRG) or the Sea
Elephant Travel Agency which aspired to organise a “floating laboratory” for
artists and thinkers to circumnavigate the Black Sea, developing critical
discussions and artistic exchange, all-the-while tracing the route taken by the
protagonist in Jules Verne’s novel Kéraban The Inflexible (1883).
|
Hüseyin Bahri Alptekin, / M. D. Morris, “KARA-KUM”,
1995, Yağlı kumaş üzerine dijital baskı / Digital print on oil fabric, 'Hüseyin
Bahri Alptekin' sergisinden yerleştirme görüntüsü, SESC Pompeia, Sao Paulo,
2013, Installation view from 'Hüseyin Bahri Alptekin' exhibition, SESC Pompeia,
Sao Paulo, 2013, Photo: Ed Figueiredo, (Hüseyin Bahri Alptekin'in Varislerinin, M. D. Morris'in ve Rampa
İstanbul'un izniyle, Courtesy the Estate of Hüseyin Bahri Alptekin, M. D.
Morris and Rampa Istanbul). |
About the artist
Artist,
writer, lecturer and curator, Hüseyin Bahri Alptekin (1957-2007) studied
aesthetics, philosophy of art and sociology in Ankara and Paris. He worked as a
photographer for SIPA Press and wrote for various publications as an art and
design critic. Starting in the early 1990’s, Alptekin focused on an artistic
production that explored the effects of globalization, immigration and exile,
cross cultural image circulation and anonymous production through travel,
personal histories and archives. His cross‐referential
work, consisting of photo‐installations, collages, videos,
objects, and once a life‐size truck overloaded with colorful
plastic soccer balls, represent a multi‐layered, complex
visual language. In 2007 he represented Turkey in the 52nd Venice Biennial with
his installation “Don’t Complain”. The same year he participated in the
exhibition “Global Cities” at the Tate Modern in London. From 2000-2004 he ran
a non-profit artists’ collective called “Sea Elephant Travel Agency” (SETA)
that hosted a residency program for artists as well as organized conferences.
His exhibition credits include the São Paolo Biennial (1998); Cetinje Biennial
(2002), for which he won the UNESCO Prize; “How Latitudes Become Forms,” Walker
Art Center (2003); Manifesta 5 (2004); 2nd and 3rd Tirana Biennial (2003,
2005); and the İstanbul Biennial (1995, 2005, 2009). Solo exhibitions include
“Hüseyin Bahri Alptekin – Facts, Incidents, Accidents, Circumstances, Situations”,
Muzeum Sztuki, Łódź (2013), “Festival Istambul Agora – Hüseyin Bahri Alptekin”,
SESC Pompeia, Sao Paulo (2013), “I Am Not A Studio Artist”, Salt, İstanbul
(2011), “Global Mockery”, Maison de Folie de Wazemmes, Lille (2009) and “Kriz:
Viva Vaia”, Dulcinea Gallery, İstanbul (1999).
About Rampa Gallery
Rampa
Gallery is one of Istanbul’s leading contemporary art galleries. Located in
Akaretler, Beşiktaş, Rampa is one of the largest galleries in Istanbul and it
is comprised of two separate spaces. The first space on the ground floor
functions as a project room. The main gallery, with a footprint of 900 m2, is
designed as an open space in order to accommodate diverse exhibitions,
providing facilities for large-scale works and installations. Established by
Arif and Leyla Tara Suyabatmaz, the gallery is committed to the realization and
presentation of exceptional artworks, to communicating with a broader audience
and to supporting scholarly research about the gallery artists. Rampa
facilitates the production and presentation of artworks across diverse mediums
and strives to create an innovative and critical forum for artistic production
and discourse. Rampa aspires to contribute to the international acknowledgment
of its artists by building sustainable collaborations with curators, museums
and cultural institutions and placing works by its artists in leading private
and public collections.
Rampa
A:
Şair Nedim Caddesi No: 21a 34357 Beşiktaş-İstanbul
T:
+90 212 327 0800
Saatler:
Salı – Cumartesi / 11:00 – 19:00
www.rampaistanbul.com
facebook.com/Rampaistanbul
twitter.com/rampaistanbul
vimeo.com/rampaistanbul
instagram/rampaistanbul