4 Kasım 2015 Çarşamba

ASIM İŞLER VE “İKİNCİ PARİS DÖNEMİ RESİMLERİ 1987-1992” SERGİSİ

Asım İşler.

 Ressam ASIM İŞLER (1941-2007)’in, 1987-92 yılları arasında Paris’te üretmiş olduğu büyük boyutlu akrilik ve yağlıboya resimleri, 3-21 Kasım 2015 tarihlerinde, Nişantaşı’nda FMV Galeri Işık’ta sanatseverlerle buluşuyor. Sergide İşler’in sanatında 1988’den itibaren başlayan soyut dışavurumcu tarzdaki yeni evrenin başlangıcı sayılan “Op. 89” başlıklı çalışma başta olmak üzere birçok önemli yapıtı bir araya geliyor. Asım İşler ve sanatını, serginin küratörü Prof. Dr. Kaya Özsezgin ile konuştuk.

RÖPORTAJ: ÜMMÜHAN KAZANÇ


Asım İşler, Moderato Cantabile, 1989, tuval üzerine yağlıboya, 150x200 cm.
Ü.K.- Sayın Kaya Özsezgin, Asım İşler, 1970 yılında Devlet Avrupa Konkuru’nu kazanarak Paris’te beş yıla yakın süren ihtisasını yaptığı, Paris Güzel Sanatlar Fakültesi’nde resim, gravür ve litografi eğitimi aldığı ve S. W. Hayter’in ‘Atelier 17’sinde gravür tekniklerini öğrendiği yılları kapsayan Birinci Paris Dönemi içinde, 1974 yılında Paris’te ilk kişisel sergisini Galerie FIAP ve ardından Galerie Cite Int des Arts’da açmış, yine bu yıllarda Muse d’Art Modern’de ‘La Jeune Penture’ ve ‘Réalités Nouvelles’ salonları gibi birçok uluslararası sergilere katılmıştı. Serginin konusunu oluşturan ve sanatçının İkinci Paris Dönemi (1987-92)’ndeki önemli sanatsal gelişimleri, sergide yer alan eserler ışığında nasıl okumalıyız?


K.Ö.- Bir noktanın altını özellikle çizmeliyiz. Asım İşler, bir gruba ya da topluluğa, gündemde yer etmiş bir akıma paralel düzeyde etkinlik sürdüren bir sanatçı olmadığı gibi, klasik sanatçı profiline uyumlu bir kimlik içinde de olmamıştır. 1970 yılında Avrupa konkurunu kazanarak Paris’e gittiğinde orada çalışacağı sanat tarzının hangi kaynaklara dayalı olması gerektiğinin de bilincinde idi. Kafasında 1970’li yılların sanatçı imajına ilişkin peşinen kabullenilmiş prototip modernist kavramlar yoktu. Bunun böyle olduğunu ilk dönem resimlerinden başlayarak izleyebilmekteyiz. Başlangıçta figür eksenli bir anlayışın kesin olmayan çizim ve renk oluşumları var olsa da o, bunu deneysel bir dönem olarak kafasında saklı tutuyor ama asıl yöneliş aktivitesini renge dayalı refleksif bir uygulama çerçevesinde geliştirmek istiyordu. Ona göre renk, tabloyu oluşturan bir yan unsur değil, tablonun çatısını oluşturan ana elemandı. Ancak bu, renkçi soyutçuluğun o dönemde yaygın olan tarzına yakın olmadığı gibi, renkçiliğin bilinen sentaksını sürdürme idealine de yakın görünmez. 1974’te ilk kişisel sergisini açtığı zaman kafasında oluşturduğu projenin temel yapısını da kurmuştu. O nedenle resimlerinde tanık olduğumuz spontan gelişme, her şeyden önce doğallığı ilke edinmiş bir sanatçı karşısında bulunduğumuz izlenimi yaratır öncelikle. Bir başka deyişle, İşler açısından sanat, merkezileşmiş bir deneyimin ürünlerini kapsamalı ve bu merkez çevresinde olgunlaşma düzeyine ulaşmalıydı. Onun bu sergide yer alan İkinci Paris dönemi resimleri, benimsemiş olduğu tarzın seçkin örnekleridir.
Asım İşler’in resimlerini okurken, bu özelliğini gözden uzak tutmamak gerekiyor. Öte yandan Asım İşler, işlek soyutçuluğun ana damarını yakalamış görünürken, kendi resimlerine zamanla yabancılaşan bir gözlem sürecini kesinlikle dışlar.


Asım İşler, Hayal Ülkesinde Gezinti, 1988, tuvale marufle karton üzerine yağlıboya, 147x243 cm.
Ü.K.- Sergi kataloğu için kaleme aldığınız metinde Asım İşler’in çalışmalarında Paris’te bulunduğu dönemlerin çok önemli bir etkisi olduğunu, özellikle tuvallerindeki RENKÇİ ANLAYIŞ’ın ikinci Paris Dönemi’nde ön plana çıktığını vurguluyorsunuz. Sanatçının RENK arayışları ve sanatına yansımaları konusunda neler söyleyebilirsiniz? 

K.Ö.- Asım İşler’in sanatındaki ilginç karakter, onun herhangi bir “arayış” içinde olmadığı, aksine, arayışı dışlayan biçimde bir renk konseptine hazır görünmesidir. Fransa’ya gitmeden önce bu konseptin sanatsal dizaynını kafasında kurmuş gibidir. Kuşkusuz Paris’te okurken “Jeune peinture” ve “Réalites nouvelles” gibi o dönemin gözde eğilimlerini görmüş, izlemiş, ama aktarma bir duyarlığı benimsemek gibi hep rastlanmış olan bir yolu izlemekten titizlikle kaçınmıştı. İmzasını atacağı bir sanat türünün emekçisi olarak çalışmayı tercih etmişti.

Ü.K.- Asım İşler’i Soyut-Dışavurumcu bir sanatçı olarak tanıyoruz. Sanatçının bu yönünü siz nasıl özetlersiniz?

K.Ö.- Soyut dışavurumcu etiket, Asım İşler’in sanatı için çok aykırı kaçmasa da resimlerini tanımlamakta eksik bir yorumlama olur. Asım İşler, bize, çağımız insanının tatmin olmaz kimliğini yansıtacak bir ifade çeşnisinin, yalnız ona ait boyutlarını yansıtmaktan yana bir sanatçı eylemi içinde görünür. Elbette bir tür ekspresyondur bu tavır. Böyle olmakla beraber, söz konusu tavrın kendisine özgü bir tavır olmasına çok dikkat etmenin getirdiği bir sanatsal tavır, Asım İşler için çok önemlidir. Kırmızı, sarı, mavi gibi ana renklerin açıklı koyulu alaşımı, ilk bakışta kurguya dayanmayan arabeskini düşündürse de, bu kurgu, peşinen kurulmuştur zaten. O nedenle bir resimden ötekine geçildiğinde, sürüp giden bir söylemsel olgunun dipteki sesi sizi sürekli olarak kendine bağlar.


Asım İşler, Kırmızı Oda, 1990, tuvale marufle karton üzerine akrilik, 147x350 cm.
Ü.K.- Arkeolog ve Sanat Tarihçisi Alain DAVESNE, 1993 yılında Asım İşler’in sanatı ile ilgili şu cümleleri kaleme almış: “Ancak gravürün sınırlı çerçevesi, Onun zengin yetkinliğini ifadede yetersiz kalıyordu denebilir ki, Asım İşler kısıtlayıcı engelleri aşarak büyük boyutlu çok renkli tuvallerle bir boya resim olayını gerçekleştirdi. Bu çalışmalarda, figürlerde ışıklı dolanımlarla kendilerini var eden renkli bir evrenin vurgularını taşırlar. Ressamın arkasında daima gravürcü durmaktadır. Net konturlar yok, renkli bütünlüğün karışımı yok, fakat resimsel elemanların yan yana ve üst üste gelen planlarıyla oluşturulan bir üçüncü boyut, gravürün aşamalı katlarla çalışmasını çağrıştırıyor.” Bir gravür ustası olan Asım İşler’in pentürdeki başarısını nasıl yorumluyorsunuz?

K.Ö.- Devasne’ın yorumu doğrudur. Asım İşler, pentüre bağımlı bir çizgi içinde görünse de baskı resmin cezbedici etkisinin dışında da kalmamıştır. Bu durum, gravürün renkli resimle bağdaşmaz gibi görünen etkisine rağmen, Asım İşler’de bu iki etkinliğin spontan biçimde örtüştüğü hakkındaki görüşümüzü pekiştirici yöndedir.


Asım İşler, Opus 89, 1989, 
tuval üzerine yağlıboya, 200x150 cm.

Ü.K.- Sayın İşler 66 yaşında, oldukça genç bir yaşta hayata veda etti. Belki cevaplaması zor bir soru olacak ama -siz onun çalışmalarını yakından takip eden bir sanat insanı olarak- eğer yaşasaydı İşler’in çalışmalarının nasıl bir yöne evrileceğini düşünürsünüz?

K.Ö.- Asım İşler’in kısa yaşamı boyunca ürettiği resimlerin hiçbir kesinti göstermemiş olması, yaşasaydı aynı çizginin şaşmadan devam edeceği kanımızı güçlendirmektedir.

Ü.K.- Son olarak Asım İşler’in Türk Resim Sanatı içindeki önemini konusunda nasıl bir değerlendirme yaparsınız?

K.Ö.- Çağdaş Türk resminin gelişim ve oluşum aşamaları içinde Asım İşler, inanç ve duyarlık damarını canlı tutmuş ve özgün bir sanat dili benimsemiş bir sanatçı olarak ilk sıralardaki yerini, kanımca hep koruyacaktır.


ASIM İŞLER ÖZGEÇMİŞ  (1941-2007)
1941 yılında Tirebolu’da dünyaya gelmiş olan Asım İŞLER, yaşamı boyunca resim sanatına olan yaşamsal ilgi ve tutkusunu geliştirerek bu sanatın temel formlarında ve tekniklerinde yapıtlar ortaya koymuş çağdaş Türk resminin önemli bir temsilcisidir. Yapıtları yağlıboya tuvaller, akrilik tuvaller, gravürler, litografiler, Paris afiş resimleri, karton üzerine akrilik, suluboya, pastel ve guaj eserler olarak çeşitlilik göstermektedir.
 
1966 yılında Cemal Tollu, Neşet Günal, Sabri Berkel gibi hocalar ile çalışarak İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisini bitiren İŞLER, 1970 -74 yılları arasında Devlet Avrupa konkurunu kazanarak resim ihtisası için Paris’e gitmiştir. Paris Güzel Sanatlar Akademisi’nde Boya resim, Gravür ve Litografi atölyelerinde, önemli usta gravürcü S. W. Hayter ile Atelier 17’de gravür çalışmış bu sanatın tüm derinliklerini öğrenmiştir. Sorbonne Plastik Sanatlar Fakültesi’nde Doktora çalışması yapmıştır. 1974’te Paris’ten dönünce İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Akademisi)’nde başladığı görevine 2003 yılına kadar devam eden İŞLER’in sanatının ilk dönemini 60 ve 70’li yıllarda yaptığı realist, sosyo politik gerçekliği yansıtan fügüratif eserleri oluşturmaktadır. Sanatçı, Salon des Realitées Nouvelles/Paris (1974), Salon de Jeune Peinture (1974) Musée Art Moderne/Paris, 33.  Salon de Montrouge (1988) Galeri Montenay/Paris, “De Bonnard a Baselitz” (1992) / Bibliothéque Nationale de Paris/Paris, “PARISTANBUL” (1990) Cité Internationale des Arts/Paris gibi yurtdışında pek çok sergide Türkiye’yi temsil etmiştir.


Asım İşler, Bakış II, 1990, afiş üzerine akrilik, 182x127 cm.
1987-1992 yılları arasında Fransız hükümetinin daveti ile çeşitli defalar Fransa’da bulunan İŞLER, 1989-90 yılları arasında Paris Güzel Sanatlar Yüksekokulu E.N.S.B.A.’da, 1991 yılında da Paris Dekoratif Sanatlar Ulusal Yüksekokulu (Ecole Nationale Superieur Des Arts Decoratifs E.N.S.A.D.)  ile de eğitsel ve sanatsal ilişkiler çerçevesinde, karşılıklı öğretim üyesi-sanatçı-sergi değişimi gerçekleştirmiş, yine bu dönemde Sorbonne Üniversitesi Plastik sanatlar fakültesi gravür atölyesinde de profesör olarak dersler vermiştir.

Çağdaş resimde evrensel anlayışta ve soyut ekspresyonist eğilimde yapıtlar ortaya koyan İŞLER, 2003 yılında AKM Büyük Salon’da “Üç Şehir, Resim ve Ben”  başlıklı Retrospektif Resim sergisini gerçekleştirmiştir. 2007 yılında vefatına kadar  yurtiçi ve yurtdışında 35 kişisel sergi, 150’ün üzerinde karma sergi, bienal, trienal ve fuar etkinliğine katılmış olan İŞLER’in Victoria and Albert Museum-Londra, Bibliotheque National de Paris-France, Cité International Des Arts Association Koleksiyonu- Paris, Türkiye Kültür Bakanlığı Koleksiyonu, İstanbul –Ankara –İzmir Resim ve Heykel Müzeleri, DEMSA Resim Koleksiyonu, Sakıp Sabancı Müzesi, Proje 4L Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, Selçuk Yaşar Müzesi-İzmir, Akbank ve Ekonomi Bankası gibi yurtiçi ve yurtdışında pek çok özel kurum, müze ile önemli kişisel koleksiyonlarda yapıtları yer almaktadır. 1975 yılında Görsel Sanatlar Derneğinin kurucu üyesi olup yönetiminde yer almakla birlikte, 1986 yılında çalışmalarına başlayan Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği’nin de kuruluşunda bulunmuş olan İŞLER, aynı zamanda SOTHEBY’S’in 1996 yılında Londra’da düzenlediği Türk resim müzayedesine katılan ilk sanatçılarımızdandır. 

BİLGİ:
3-21 Kasım 2015 tarihleri arasında FMV Galeri Işık’ta sergilenecek olan  Asım İşler’in 1987-1992 yıllarına ait büyük tuval eserlerinin yer aldığı “2. Paris Dönemi Resimleri” sergisi Pazar günleri dışında her gün saat 10.00 - 20.00 saatleri arasında  gezilebilir.

FMV Galeri Işık
www.galeriisiktesvikiye.com
Adres: Teşvikiye Cad. No: 6 Nişantaşı – İstanbul

Tel: + 90 (212) 233 12 03

Asım İşler.

HALİL AKDENİZ’İN 50. SANAT YILI ONURUNA RETROSPEKTİF SERGİ İŞ SANAT KİBELE GALERİSİ’NDE

Halil Akdeniz.
İş Sanat Kibele Galerisi, 2015-2016 sezonunun ilk sergisinde çağdaş Türk resim sanatının önemli temsilcilerinden Halil Akdeniz’i ağırlıyor. Sanatçının 50. sanat yılı onuruna düzenlenen retrospektif sergide, sanatseverler Akdeniz’in 1960’lı yıllardan günümüze uzanan sanat serüvenine tanıklık ediyorlar.

Geçmiş ve geleceğin birbirini ürettiğini, özgünlüğün ise, ancak yerellikle mümkün olduğunu düşünen Halil Akdeniz, çalışmalarında, yaşadığı coğrafyadan ve kültürden beslenerek geliştirdiği evrensel mesajlar içeren bir ifade biçimine yöneliyor. Çocukluğunu Antalya’da, Likya yazıtlarının bulunduğu arkeolojik kalıntılar arasında koşup oynayarak geçiren sanatçı, o yılların hayal dünyasına olan etkisini her fırsatta şöyle dile getiriyor: “İnsanın çocukluğundaki yaşantılar çoğu kez onun geleceğinin de belirleyicileri oluyor. Koşullar doğru gider de siz kendi geleceğinizin izini sürebilirseniz, bir süre sonra birbirinden bağımsız ve ilgisizmiş gibi görünen şeyler yaşamınızın bir döneminde kesişmeler göstermeye başlıyor. Tabii bunlar benim severek yaptığım sanatımın köklerindeki heyecan ve itki kaynaklarıdır.”




Resmi sürekli bir araştırma alanı olarak gören Halil Akdeniz, soyut-geometrik bir yapı ve düzen anlayışı ile kültürel, tarihsel ve güncel olanı çakıştırıyor; seçtiği imge ve göstergeleri bir arada kullanarak katmanlı ve geçişli özgün bir dil yaratıyor. Çoğunlukla resim eksenli eserler üreten sanatçı, boya, tuval gibi klasik materyallerin yanı sıra ağaç, demir, plaka ve daha pek çok çeşitli malzemeyle yeni açılımlar deneyimliyor.




Akdeniz’in ilk kez İş Sanat Kibele Galerisi’nde sanatseverlerle buluşacak retrospektif sergisi, duayen ressamın farklı ülke ve kentlerde oluşturduğu eserlerini, her dönemini temsil eden bir kurguyla bir araya getiriyor. Sanatçının özellikle Anadolu Uygarlıklarına ilişkin kültürler arasındaki sorunu irdelediği yapıtlarının toplu olarak ilk kez sunulacağı sergi, aynı zamanda Türkiye’de son 50 yılın kültür ve sanat ortamına egemen olan algının ne şekilde biçimlendiğini de gözler önüne seriyor.

Resmini uzun araştırma ve denemeler sonunda tarihsel çevre ve kültür verileri üzerine kuran Halil Akdeniz’in yarım asırlık sanat birikimini yansıtan retrospektif sergisi, 14 Ekim- 28 Kasım 2015 tarihleri arasında İş Sanat Kibele Galerisi’nde ziyaret edilebilir.




HALİL AKDENİZ
Halil Akdeniz’in eserlerinin ve sanatının özgünlüğünün yanı sıra Türkiye Sanat Eğitimi için belki de sanatından taviz vermek pahasına gerçekleştirdiği yenilikler ve kurucusu olduğu Güzel Sanatlar Bölümleri, Yüksek Lisans ve Doktora programlarının da Akdeniz’i anlatırken mutlaka ayrı bir madde olarak ele alınması gerekir.



1986’da Yardımcı Doçent, 1987’de Doçent, 1994’te Profesör olan Akdeniz; Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü (bugünkü Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi), Ege Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Bilkent Üniversitesi ve Anadolu Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak çalıştı. Ege, Dokuz Eylül ve Bilkent Üniversitelerinde Resim ve Güzel Sanatlar Bölümlerini kuran sanatçı, bu üniversitelerde bölüm başkanlıkları, fakülte kurulu üyelikleri, üniversite senatosu ve üniversite yönetim kurulu üyeliklerine kadar çeşitli kademlerde görev aldı.
1996-2001 yılları arasında Türkiye Cumhuriyeti Bonn ve Berlin Büyükelçiliği Kültür Müşavirliği görevlerinde bulunan Halil Akdeniz, 2001-2005 yılları arasında Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak çalıştı. Türkiye’de ilk kez Sanat Bilimini kurarak, Anadolu Üniversitesi’nde (2003) ve Işık Üniversitesi’nde Sanat Kuramı, Eleştiri Yüksek Lisans Programlarını (2008) ve Sanat Bilimi Doktora Programını açtı (2013). Işık Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde 2007-2013 yılları arasında Görsel Sanatlar Bölüm Başkanlığı ve Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Bilimi Ana Bilim Dalı Başkanlığı görevlerinde bulunan sanatçı, halen aynı üniversitede öğretim üyesi olarak görevini sürdürmektedir.
Halil Akdeniz, ayrıca Çağdaş Türk Sanatı alanında eserleri ve araştırma yazılarıyla da tanınır. Türk sanatı ve sanatçılar üzerine yayınlanmış dört kitabı ve katalog yazıları bulunan Akdeniz’in, çok sayıda bilimsel yayın, araştırma, bildiri ve makaleleri ile birlikte hakkında yayınlanmış dört kitap ve ayrıca eserlerinin yer aldığı çok sayıda sanat kitabı, katalog bulunmaktadır. Sanatçının eserleri, yurtiçi-yurtdışı müze ve özel koleksiyonlarda yer almaktadır.
Halil Akdeniz, Almanya Münster Sanat Akademisi ‘Şeref/Onur’ üyesidir.



BİLGİ İÇİN
issanat.com.tr
http://twitter.com/#!/issanat

http://www.facebook.com/issanat#!/issanat

19 Ekim 2015 Pazartesi

THE LEGENDARY COLLECTION OF A. ALFRED TAUBMAN


Amedeo Modigliani, Portrait of Paulette Jourdain, 1919,
Estimate $25,000,000–35,000,000.
Legendary collector, philanthropist and businessman A. Alfred Taubman’s sprawling Modernist residence in Bloomfield Hills – designed by Alden B. Dow, a disciple of Frank Lloyd Wright – anchored his family life in Michigan. It also became a showcase for a staggering array of great art, much of which will be offered at the first two sales at Sotheby’s dedicated to The Collection of A. Alfred Taubman: Masterworks, on 4 November, and  Modern & Contemporary Art, on 5 November.

Over the course of 70 years, A. Alfred Taubman worked quietly and assiduously to assemble one of the greatest collections of art in private hands. Yet, for a man who lived much of his life in the glare of the public spotlight, remarkably little was known about the vast and diverse trove of masterpieces that hung throughout his homes and offices for decades. Having trained as an architect, Mr. Taubman’s keen aesthetic eye is evident throughout the collection.


Pablo Picasso’s “Femme Assise sur une Chaise,” 1938, is
estimated to sell for $25 million to $35 million.
Credit 2015 Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society (ARS),
New York, via Sotheby's.
From 2-5 October, select masterpieces by iconic Old Master, Impressionist, Modern, Contemporary and American artists will be on view at the Hong Kong Exhibition & Convention Centre. From 10-15 October, masterworks from the collection will be exhibited at Sotheby’s London galleries. These viewings culminate in a dedicated exhibition from 24-27 October at Sotheby’s New York headquarters - a building conceived by Mr. Taubman to bring his vision for the art market to life.

George Wachter, Chairman Sotheby’s Americas, commented: “Our global exhibitions this October will begin to reveal the treasures that Alfred Taubman thoughtfully acquired over decades, offering a window into his remarkable life. The depth and diversity of Mr. Taubman’s collection are staggering, with works spanning every period, genre and medium of creative output -- from the monumental, 3,000-year-old depiction of the Egyptian goddess Sekhmet and Tang Dynasty figure of a court lady, to superlative examples by a striking list of the most celebrated figures in Western art: Raphael and Dürer, Degas and Matisse, O’Keeffe and Sargent, Rothko and Bacon, to name a very few. Mr. Taubman’s passion for great works of art had no restrictions, and thus both established and new collectors will have the rare opportunity to experience and acquire works that reflect his connoisseurship at all price points.”




Mark Rothko’s No. 6/Sienna, Orange on Wine shares a wall with Franz Kline’s Elizabeth, Photography © Steven Brooke Studios.
Across the table, Jackson Pollock’s Black and White Painting III meets Clyfford Still’s PH-218, Photography © Steven Brooke Studios.
Man With Arm Raised, a 1960 oil by Francis Bacon, shares a corner with drawings by Old Masters and Modernists, Photography © Steven Brooke Studios.
In the entryway, visitors are greeted by a trio of postwar American paintings:  Mark Rothko’s Untitled (Lavender and Green), Jasper Johns’ Disappearance I and Roy Lichtenstein’s Female Figure, Photography © Steven Brooke Studios.

Taubman, a trained architect, made several changes to the house to make it more hospitable to the large-scale works he was acquiring. He expanded the common areas and introduced skylights so there was natural light. Unusual for a collector of his magnitude, Taubman was his own curator and arranged the art in his home, often mixing works from different periods and styles. In the living room, a Calder mobile hangs above paintings by a diverse array of artsits, including Picasso, Degas, De Kooning and Balla, Photography © Steven Brooke Studios.
The dining room became a showcase for Abstract Expressionist masterpieces, Photography © Steven Brooke Studios.

CONTEMPORARY ISTANBUL FAIR ANNOUNCES GALLERIES FOR ITS 10th EDITION

Contemporary Istanbul, the region’s premier international art fair, announce the list of galleries and participants for its milestone 10th anniversary.

Contemporary Istanbul, the region’s premier international art fair, is delighted to announce the list of galleries and participants for its milestone 10th anniversary, including participating in the "CI Focus: Contemporary Tehran” and "CI Plugin New Media and Digital Arts” Sections of the fair. As in past years, CI will take place at the Istanbul Congress Centre (ICC) and Istanbul Convention and Exhibition Centre (ICEC) from November 12th to 15th, 2015. 

For its 10th edition, Contemporary Istanbul will bring 102 leading and emerging galleries from 28 cities across 24 countries, including 23 galleries that are participating for the first time. Participating galleries were selected by CI Artistic Advisor Marc-Olivier Wahler and the Selection Committee members – Freda Rozenbaum-Uziyel, Kerimcan Güleryüz, Nathalie Mamane Cohen. 




CONTEMPORARY ISTANBUL FIRST-TIME PARTICIPATING GALLERIES          
The CI newcomers include Art Lexing (Miami); Australia China Art Foundation (Shanghai); Galerie Bernard Ceysson (Paris); Corridor Contemporary (Tel Aviv); Dar AL-Anda Art Gallery (Amman); Dastan’s Basement (Tehran); Shirin Gallery (Tehran); Aaran Gallery (Tehran); Lajevardi Foundation- New Media Society (Tehran); Dubner Moderne (Lausanne), l’étrangère (London; Frederic Got (Paris); Karavil Contemporary (London); König Galerie (Berlin), Lazarides Gallery (London); LICHT FELD Gallery (Basel); Galerie Loevenbruck (Paris); Michael Schultz (Berlin); Mika Gallery (Tel Aviv); Galerie Paris-Beijing (Paris); PROPAGANDA (Warsaw); Galería Rosa Santos (Valencia); Vogelsang Gallery (Brussels); Nasui Collection & Gallery (Bucharest); Analix Forever (Geneva); Galeria Contrast (Barcelona); Daniel Marzona (Berlin).  


Jorinde Voigt, Inherited Desire (2),
Ink, Indian Ink, Pastel, Oil Crayon,
Pencil on Paper, 2015, KÖNIG GALERIE.
KÖNIG GALERIE was founded by Johann König in 2002, and currently represents 30 international, emerging and established artists, mostly belonging to a younger generation. The program’s focus is on interdisciplinary, concept-oriented and space-based approaches in a variety of media including sculpture, video, sound, painting, printmaking, photography and performance.

xavierlaboulbenne acted as one of the first galleries to open in Chelsea, New York between 1995-2000 where it represented artists such as Charles Atlas,Marc Brandenburg, Ellen Cantor, Marilyn Minter, Carl Ostendarp, and Michael Sayles, and exhibited works by David Hammons, Pierre Molinier, and Andy Warhol, to name a few. The gallery, relocated to Berlin in 2000, focuses on multi-media artists mainly based in Berlin, and whose work reflects the zeitgeist of the German metropolis.

Analix Forever specializes in international contemporary art, with a particular focus on young creation. Analix Forever is also a place where artists meet, a place where art is discussed, argued about, written about. A place where the boundaries between art, labor, beauty, fashion, media, and communication are constantly reexplored. The gallery was founded in 1991 and is based in Geneva, Switzerland. Active for almost 20 years, Analix Forever is still presenting the most avant-garde and innovating international and Swiss creations.

Galerie koal is committed exclusively to young contemporary art. At Contemporary Istanbul, Galerie koal will represent four young artists from Berlin - Arne Schreiber, Ingo Mittelstaedt, Jeanno Gaussi and Katinka Pilscheur. The main focus of the presentation will be abstract and minimal works by Katinka Pilscheur and Arne Schreiber. Both artist will be exhibited first time in Turkey.

Lang/Baumann, Wave #2, Aluminium, Lacquer,
2015, LOEVENBRUCK.
Open to the public since 2001 and located in Saint-Germain-des-Prés neighborhood, the Loevenbruck has changed locations and moved into a larger space of 130 m2 at 6, rue Jacques Callot, which is one block over from its previous address. The emblem, shortened to the signature title of Loevenbruck, lights up the facade for 10 meters and beckons you inside. In this new space, the gallery continues to promote the artists it represents with unprecedented works waiting to be discovered or rediscovered.

Opened in September 2014 with a solo exhibition of Bernd Lohaus, Daniel Marzona currently represents 10 artists from different generations who use a wide range of media while most of them can be considered as sculptors. All of them are working within a conceptual framework. The gallery is pleased to announce their first time participation in Contemporary Istanbul with a solo presentation of new works by Vajiko Chachkhiani (b. 1985 in Tbilisi, Georgia).

GALLERIES FROM THE TURKEY
Galleries from the greater region include, ALAN Istanbul; x-ist; Galeri Baraz; Galeri Zilberman; Versus Art Project; Soda; Sanatorium; Rampa İstanbul; Redart Gallery; Pi Artworks; Piramid Sanat; Pg Art Gallery;  Mika Gallery; Galeri Nev; Mixer; Milk Gallery; MERKUR; Kare Art Gallery; Siyah-Beyaz; Galeri İlayda; Galeri 77; Gama Gallery; Gaia Gallery; Daire Sanat; The Empire Project; Dirimart; CEP Gallery; C.A.M.; Bozlu Art Project; Art350; artSümer; art ON; Doğançay Museum; Galeri\Miz; Armaggan Art and Design; Bozlu Art Project; Krampf Gallery.


Sara Mathiasson, Sussum,
Hand crochet hairnet and
braided hair on stryrofoam form,
2015, xavierlaboulbenne.
CI Focus: Contemporary Tehran— which each year showcases a cutting-edge selection of contemporary art from a specific geographic region or a relevant subject—will present outstanding galleries from Tehran with works by emerging and established artists such as Nasser Bakhshi (Aaran Gallery); Babak Roshaninejad (Assar Gallery); Ali Akbar Sadeghi (Shirin Gallery) and Houman Mortazavi (Dastan’s Basement). 

"We are thrilled to have Tehran as this year’s focus for Contemporary Istanbul,” said Ali Güreli, Founder & Chairman of Contemporary Istanbul. "This city has an incredible history and a strong emerging contemporary art scene which we want to present to the world. It has always been the interest of CI and its collectors to discover new artists and promote exciting art scenes from around the world. That is why we are excited that Tehran will have a strong presence this year at the fair.”

Some notable galleries participating in CI Focus: Contemporary Tehran are Assar Gallery; Aaran Gallery; Dastan’s Basement; Lajevardi Foundation - New Media Society; and Shirin Gallery.  

The list for the galleries at the general section for this year, is as follows: AB Gallery (Seoul); Analix Forever (Geneva); Antonio Colombo Arte Contemporanea (Milano); ALAN Istanbul (Istanbul); Aria Art Gallery (Florence); ARMAGGAN Art & Design (Istanbul); Art Lexing (Miami); art ON (Istanbul); artSumer (Istanbul); ART350 (Istanbul); Australia China Art Foundation (Shanghai); Galeri Baraz (Istanbul); Barbara Paci Galleria d'Arte (Pietrasanta); Berengo Studios (Venice); BERLINARTPROJECTS (Berlin); Galerie Bernard Ceysson (Paris); Bozlu Art Project (Istanbul); C.A.M Galeri (Istanbul); C24 Gallery (New York); Cep Gallery (Istanbul); Corridor Contemporary (Tel Aviv); Galeria Contrast (Barcelona); Daire Sanat (Istanbul); Daniel Marzona (Berlin); Dar Al-Anda Art (Amman); Dirimart (Istanbul); Dubner Moderne (Lausanne); Edition Purrmann (Grefrath); Emmanuel Fremin (New York); The Empire Project (Istanbul); l'étrangère (London); Faur Zsófi Galéria (Budapest); Frederic Got (Paris); Il Chiostro Arte Contemporanea (Saronno); Gaia Gallery (Istanbul); Gama Gallery (Istanbul); Galeri 77 (Istanbul); Galeri/Miz (Istanbul); Galerie Iragui (Moscow); Galeri İlayda (Istanbul); Kare Art Gallery (Istanbul); Karavil Contemporary (London); Galerie Koal (Berlin); König Galerie (Berlin); K+Y Gallery (Paris); Lazarides Gallery (London); Galerie Lelong (Paris); LICHT FELD Gallery (Basel); Galerie Loevenbruck (Paris); Mark Hachem Gallery (Paris); Marlborough Gallery (New York); MERKUR (Istanbul); Galerie Michael Schultz (Berlin); Mika Gallery (Tel Aviv); Milk Gallery (Istanbul); Mixer (Istanbul); Modus Art Gallery (Paris); Nasui Collection & Gallery (Bucharest); Galeri Nev (Istanbul); Project Artbeat (Tbilisi); PROPAGANDA (Warsaw); Galerie Paris-Beijing (Paris); Galleria Russo (Rome); Galería Rosa Santos (Valencia); Soda (Istanbul); Sanatorium (Istanbul); Rampa (Istanbul); Redart (Istanbul); Pi Artworks (Istanbul); Piramid Sanat (Istanbul); Pg Art Gallery (Istanbul); Siyah-Beyaz (Ankara); Versus Art Project (Istanbul); x-ist (Istanbul); Galeri Zilberman (Istanbul); Galeria Senda (Barcelona); Savina Gallery (St. Petersburg); Víctor Lope Arte Contemporáneo (Barcelona); Villa del Arte (Barcelona); Vogelsang Contemporary (Brussels); Yavuz Gallery (Singapore) and WHITE ROOM | LIQUID art system (Capri).

Plugin, Contemporary Istanbul’s section dedicated to new media is now in its 3rd edition. This year galleries, architecture and design studios and new media related initiatives, such as maker spaces, game labs, digital art collectives and project spaces will be gathered in a single space under a curatorial theme proposed by Dr. Ebru Yetişkin: "X-CHANGE”. 

Transcending beyond the binary distinctions of low-tech and high-tech, organic and inorganic, physical and digital, Plugin’s participants this year include: DAM Gallery (Berlin); Pearl Lam Galleries (Hong Kong- Shanghai-Singapore); Lajevardi Foundation – New Media Society (Tehran); LICHT FELD Gallery (Basel); Galeri Zilberman (Istanbul).

Building Bridges - Australia China Art Foundation
In a project coordinated by the Australia China Art Foundation (ACAF) for the 10th anniversary of Contemporary Istanbul the fair will host Chinese artists and galleries in both private and public spaces. 

ACAF will focus on Chinese artists for CI 2015, bringing a diverse and sometimes challenging group of art works and experiences to Istanbul. The collaboration will, in the future, extend to Australian artists and will also bring artists from Turkey and the Middle East to China and Australia. 

The presentation at CI 2015 will include artists Shao Yinong and Mu Chen, Ling Jian (all presented by the Australia China Art Foundation), Aaajiao (presented by Leo Xu Projects, Shanghai), Tao Hui (presented by Aike Dellarco Gallery, Shanghai), Yang Xin and Zheng Jiang (both presented by Space Station Gallery, Beijing). And, will include a group show, "Parade,” curated by art critic Aimee Lin---the metaphor of "parade” represents the national collective imagination of China’s modernity, politically and socially. Inspired by Mikhail Bakhtin's theory of the 'carnivalesque' style of literature, the aim of this project is to build up another kind of parade: the artistic parade of individual voices.

Visitor Information:
12-15 November 2015                                              
Preview 11 November 2015
contemporaryistanbul.com

14 Ekim 2015 Çarşamba

FRIEZE MASTERS 2015

Samuel Palmer, Going to Evening Church,1874, Watercolour over pencil, heightened with bodycolour, 30x70 cm., Courtesy of The Fine Art Society.
Frieze Masters 2015 will offer an unparalleled opportunity to discover a world history of art, showcasing 130 leading modern and historical galleries including sections curated by Clara M Kim, Sir Norman Rosenthal and Clare Lilley (Director of Programme, Yorkshire Sculpture Park). An expanded programme of Talks will include Lawrence Weiner (artist), J. Tomilson Hill (collector), Annabelle Selldorf (architect),Wim Pijbes (General Director, Rijksmuseum, Amsterdam) and Ali Smith (writer), among many others.
Taking place in London’s The Regent’s Park from 14–18 October 2015, in a bespoke structure designed by Selldorf Architects, Frieze Masters is supported by Main Sponsor Deutsche Bank for the fourth consecutive year, with Gucci as Associate Sponsor and sponsor of Frieze Masters Talks.

Léon Frédéric, Les Trois Soeurs, 1896, Oil on canvas,
120x95 cm., Courtesy of Jack Kilgore.
Several Thousand Years of Art
For the fourth edition of the fair, the world’s leading galleries will present an unrivalled qualtity, breadth and depth of work, from highly collectible objects to significant masterpieces.
In the main section of Frieze Masters, galleries continue the fair’s tradition of ambitious curated presentations, including solo exhibitions by modern masters Frank Auerbach (Marlborough Fine Art, London), Sam Gilliam (David Kordansky Gallery, Los Angeles), Richard Hamilton (Alan Cristea Gallery, London), Carmen Herrera (Lisson Gallery, London), Roy Lichtenstein (Castelli Gallery, London), Michelangelo Pistoletto (Galleria Continua, San Gimignano) and Kwon Young Woo (Tina Kim Gallery, New York & Kukje Gallery, Seoul), among others.

Andrew Edmunds (London) will present a monograph of works by 18th-century caricaturist James Gillray; whilst Les Enluminures (New York), taking part in the fair for the first time, will showcase Medieval and Renaissance manuscripts and finger rings, including one of the last richly illuminated manuscripts of Guillaume de Lorris & Jean de Meun’s Roman de la Rose remaining in private hands. Richard Nagy Ltd (London), also new to the fair, atmospheric interiors, richly curated to invoke historical periods or specific places. Once again, Helly Nahmad is working with a set designer on a spectacular presentation.

Egon Schiele, Seated semi-nude with hat and purple stockings,
1910, Black crayon, gouache and watercolour on paper,
45x32 cm., Courtesy of W_K, Wienerroither_Kohlbacher.
Richard Green’s (London) booth, inspired by the Cornish coastline, will feature paintings by Ben Nicholson and LS Lowry, as well as bronze sculptures by Barbara Hepworth and Henry Moore; whilst Rupert Wace (London) will present a Greek Bronze Votive Horse (750-730 BC), an exceptional example of symbolic art from the Geometric period. More standout works include a pair of Japanese six-panel screens from the early 17th century (Sebastian Izzard LLC, New York) and a rare, recently restored portrait painting by Cornelis de Vos (1584-1651), presented by Salomon Lilian (Amsterdam).

A recent phenomenon, which encapsulates the spirit of Frieze Masters to juxtapose and embrace art of all periods, is a growing culture of shared stands. Hauser & Wirth and Moretti Fine Art (both London) will collaborate on ‘an ideal collection’ of works spanning the centuries, placing 14th-century Italian panels alongside the likes of Hans Arp and Louise Bourgeois; whilst Karsten Schubert and Tomasso Brothers Fine Art (both London) will juxtapose modern masterpieces by Bridget Riley with Old Master drawings and ancient portrait sculpture.

The new feature section Collections, curated by Sir Norman Rosenthal, will introduce various types of work to the fair, from an impressive selection of Japanese netsuke (Sydney Moss, London); to a 40-piece display of Italian maiolica from the 15th to 17th centuries (Bazaart, London). It will also include a collection of rare wooden Egyptian sculpture, including an exceptional large statue from the Fifth Dynasty (2500-2400 BC) (Sycomore Ancient Art, London).

Max Beckmann,
Selbstbildnis mit steifem Hut,
1921, Drypoint on paper,
31.3x24.4 cm., Courtesy of Simon Theobald.
The Spotlight section, curated for the first time by Clara M Kim and dedicated to solo presentations of 20th-century art, will reveal foundational moments in art through pioneering figures. These include Pop artists from Brazil and Japan – Wanda Pimentel with Anita Schwartz Galeria de Arte (Rio de Janeiro) and Keiichi Tanaami with Nanzuka (Tokyo). Visitors can also discover Global conceptualists of the American West Coast, such as Jess (Anglim Gilbert Gallery, San Francisco), and of Eastern Europe with Ana Lupas (P420, Bologna).

Sculpture Park
The Frieze Sculpture Park 2015 comprises 16 new and historical works, set in the English Gardens between Frieze Masters and Frieze London. Selected by Clare Lilley (Director of Programme, Yorkshire Sculpture Park) and with free public access, the Frieze Sculpture Park gives visitors to The Regent’s Park a rare opportunity to encounter exceptional sculpture and installation art by international artists in the open air.
Works for 2015 include: Lock (1976-7), a major installation by Richard Serra, which Peter Freeman (New York) will be shown for the first time publicly since it was exhibited at the Whitney Museum in 1976; Anri Sala’s Holey Wall (Should I Stay or Should I Go) (2014-15), remade for Frieze together with live performances originally commissioned for the 12th Havana Biennial (Galerie Chantal Crousel, Paris & Marian Goodman Gallery, London); a new solar-powered sound and light work by Haroon Mirza (Lisson Gallery, London); Earth Play (1979), Seung-Taek Lee’s monumental balloon model of the earth (Gallery Hyundai, Seoul); Open Screen (2014) by Carol Bove (David Zwirner, London) and an impressive 11th-14th Century AD pre-Ekoi monolith from Western Africa (Didier Claes, Brussels).
For the third year the Art Fund, the national fundraising charity for art, will develop a dedicated app for the Sculpture Park with detailed information on each of the sculptures and an audio guide by curator Clare Lilley.

Roy Lichtenstein, Surrealist Head, 1986,
Painted and patinated bronze,
20x71x44 cm., Courtesy of Castelli Gallery.
Frieze Masters Talks
In 2015 Frieze Masters Talks expands to feature nine conversations, co-programmed for the first time by Jennifer Higgie (Co-editor frieze and Editor, Frieze Masters magazine) who joins Jasper Sharp (Adjunct Curator of Modern and Contemporary Art at the Kunsthistorisches Museum, Vienna). Frieze Masters Talks is supported by Gucci, Associate Sponsor of the fair.
Jasper Sharp said, ‘The programme planned for this year is the most comprehensive to date, with contributions from an international line-up of artists, curators, museum directors, dealers, critics and writers, all exploring the vital relationship between the art of the past and the present, its acquisition, creation and display.’
2015 participants include artists Michaël Borremans, Abraham Cruzvillegas, Ellen Gallagher and Lawrence Weiner, in conversation with museum curators Wim Pijbes (General Director, Rijksmuseum, Amsterdam), Frederick Ilchman (Chair, Art of Europe at Museum of Fine Arts, Boston), Dr. Minna Moore Ede (Assistant Curator of Renaissance Paintings, National Gallery, London) and Colin Wiggins (Special Projects Curator, National Gallery, London). Five new panels exploring specialist sections of the fair and wider themes of collecting, curating and writing will feature Tomilson Hill (collector), Ali Smith (writer), Mark Godfrey (Senior Curator, International Art, Tate Modern, London), Melvin Edwards (artist), Pamela Joyner (collector) and Sjarel Ex (Director, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam), among many others.

FURTHER INFORMATION
frieze.com.

Facebook, Twitter @FriezeLondon and Instagram @FriezeArtFair. (#Frieze).

Boris Mikhailov, Yesterday's Sandwich (plate 46), c.1966-1968, C-type print from dia, 90x130 cm., Courtesy of Sprovieri.

Joseph Beuys, Schlitten, 1969, Thomas Dane Gallery.