6 Mart 2016 Pazar

CAM TAVANI DELEN KADINLAR SERGİSİ DOLMABAHÇE SARAYI SANAT GALERİSİ’NDE

Prof. Nazan Erkmen, Efsanelerde Kadın ve Çocuk Sergisi.
8 Mart Kadınlar Gününde "Cam Tavanı Delen Kadınlar" Karma Sergisi Türkiye Büyük Millet Meclisi Milli Saraylar Dolmabahçe Sarayı Sanat Galerisinde saat 18:00'de açılacak. Sergi 13 Mart tarihine kadar görülebilir.

8 Mart Kadınlar Günü; Prof. Nazan Erkmen'in illüstrasyonlarla "Efsanelerde Kadın ve Çocuk", Sabiha Tansuğ'un "Etnoğrafik Müze Kolleksiyonu", Şadiye Ulusoy'un "Tarihi Giysi Koleksiyonu" sergisiyle ve Haliç Üniversitesi Konservatuarı dinletisiyle bir anma, bir kutlama değil; kadın emeğine saygı duruşu günü olarak sunuluyor. Serginin açılışını Beşiktaş Belediye Başkanı Av. Murat Haznedar yapıyor.

PROF. NAZAN ERKMEN
Prof. Nazan Erkmen.


8 Mart Kadınlar Gününe "Efsanelerde Kadın ve Çocuk" sergisiyle katılacak olan illüstratör sanatçısı Prof. Nazan Erkmen iki dönem Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi ilk kadın dekanı olarak göreve atandı ve kadın dekan oranının düşük olduğu ülkemizde iki dönem seçimle üst üste dekan seçildi. 2003-2005 yılları arasında Kadın Eserleri Kütüphanesi Bilgi Merkezi Vakfının Yönetim Kurulu Başkanlığını yapan ve ihtisas alanı illüstrasyon sanatı olan Prof. Nazan Erkmen eserlerinde genellikle çocuk ve kadın konuları üzerine kurgulanmıştır. 2014’de Uluslararası Dil ve Medya Üniversitesi ve İtalya’nın en önemli kültür ve sanat vakıflarından biri olan Palazzo Fandango Incontro Vakfı tarafından Doğu ve Orta Doğu’nun en başarılı kadın sanatçıları arasında seçilmiştir. Ulusal ve uluslararası alanda toplam 25 ödül almış ve kadın konulu çalışmalarından dolayı kendisine, Türk Üniversiteli Kadınlar Derneği TÜKD tarafından “Yılın Önder Kadın sanatçı Ödülü” verilmiştir.



Sabiha Tansuğ.

SABİHA TANSUĞ
Etnografik Müze Koleksiyonunu sergileyecek olan Sabiha Tansuğ, yıllarca Anadolu’yu karış karış gezerek topladığı kıyafet ve başlıklar ile eşsiz bir koleksiyon oluşturmuş.  Etnolog, araştırmacı, yazar ve müzeci Sabiha Tansuğ her bir parçada binlerce yıllık kültürün izlerini taşıyan, dünyada eşi benzerine rastlanmayan çok özel bir koleksiyonunu ilk günkü gibi saklıyor. Etnografik Müze Koleksiyonu'nu kurduğu Müzede de sergilemektedir. Sabiha Tansuğ koleksiyonu farklı başlıklar altında toplanan birçok eşsiz parçadan oluşuyor. Bu özel koleksiyonda Osmanlı dönemi parçalarından üç etekler, dönemin dış giyiminden maşlah, ferace ve yaşmak örnekleri bulunuyor.







Şadiye Ulusoy.

ŞADİYE ULUSOY
Tarihi Giysi Koleksiyonu'nu sergileyecek Şadiye Ulusoy 30 yıldır tarihi giysiler topluyor. Cihangir’deki dört katlı müze gibi evinin her köşesi bir koleksiyonun parçası... Gecelik, sabahlık ve lizözler, şapka ve kaftanlar… Şadiye Hanım 15 yıllık emeğine şu anda bir değer biçemiyor: “Bu kadar parçayı bir araya getirmeye maddi değer biçilemez” açıklamasını yapıyor.  Kaftan (bindallı) koleksiyonu var. Son 30 senede bin parçaya yakın kıyafet toplayan Şadiye Ulusoy kullanılan malzemelerin özelliği ve işlemeler nedeniyle Osmanlı kıyafetlerine ilgi duyuyor.


Prof. Hülya Tezcan Serginin danışmanlığını, Asuman Karaşabanoğlu ise organizasyon ve koordinasyonunu yapıyor. Senelerdir 8 Mart Kadınlar Gününde ananevi hale gelen "Cam Tavanı Delen Kadınlar" Karma Sergilerinin organizasyonunu yapan 1954 Düzce doğumlu olan Karaşabanoğlu; Türkiye’nin ilk tasarım okulu olan Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Seramik Bölümü mezunu. Asuman Karaşabanoğlu 20 yıla yakın bir zamandır geleneksel olarak her yıl önemli sanat insanları ve kurumlarla sürdürülen “Cam Tavanı Delen Kadınlar” etkinliğinin hamisi ve koordinatörüdür.

Sergi danışmanı Prof. Dr. Hülya Tezcan, Topkapı Sarayında 1978 yılında getirildiği Padişah Elbiseleri Bölümünün başkanlığını emekli olduğu 2006 yılına kadar sürdürdü. Topkapı Sarayı Koleksiyonundaki "Tılsımlı Gömlekler" üzerine yazdığı kitap; "Şifalı Gömlekler" 2006’da yayınlandı. Şpresa Hanım’ın Kaftanları, Dolmabahçe Sarayı, Hazine-i Hassa Salonu, 2010, Şpresa Hızalan’ın Karakalemle Osmanlı Kaftanları Sergisinin küratörlüğünü yaptı. 2015'de İstanbul Yeni Cami Hünkâr Kasrında Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinin ev sahipliğiyle yaptığı ve Uluslararası Tekstil Kongresi kapsamında düzenlenen Şadiye Ulusoy Koleksiyonu Sergisinin küratörlüğünü yaptı.


Sabiha Tansuğ Etnografik Müze Koleksiyonu.
"Cam tavan sendromu denilen öğretilmiş çaresizliği aşarak görünmez engelleri aşan" kadınlar tarafından diğer kadınlara örnek olmak ve cesaret vermek amacıyla düzenlenen serginin, kadına, kadınsal duruşa, kadının emeğine ve kadının gücüne inancın ve saygının oluşmasına, sanatın sınır tanımaz boyutları sayesinde katkıda bulunması öngörülüyor. Sergiye Beşiktaş Belediyesi, TBMM Milli Saraylar ve Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi katkıda bulunuyor.

BİLGİ İÇİN
Sibel Ünal

dtgsyo.mugsf@gmail.com
Şadiye Ulusoy Tarihi Giysi Koleksiyonu.


28 Şubat 2016 Pazar

TEFAF MAASTRICHT 2016

Exhibitor: Michele Beiny
Artist / Title; Alex Bernstein (America, 1972), Mood, Glass, 2005

TEFAF MAASTRICHT 2016 FUARI YAKLAŞIYOR
Bu yıl 29. defa kapılarını açacak olan TEFAF Maastricht Fuarı, dünyanın en önemli sanat fuarlarından bir olma özelliğini koruyor. Fuar 11-20 Mart tarihleri arasında Hollanda’nın Maastricht şehrinde. 

Exhibitor: Arnoldi-Livie
Artist / Title: Max Liebermann (1847-Berlin-1935), Im Tiergarten, Berlin, Pastel, 
55,5 x 75 cm, Signed lower left 'M Liebermann'


TEFAF MAASTRICHT 2016
TEFAF Maastricht is widely recognised as the world’s leading art fair, annually attracting major collectors, both private and institutional, from around the globe. In order to satisfy an ever-changing and increasingly demanding market, TEFAF constantly monitors and raises its exacting standards and commitment to quality to engender the kind of excitement and anticipation that sets the international art world alight each March. TEFAF 2016 will take place from 11-20 March at the MECC (Maastricht Exhibition and Congress Centre), Maastricht, The Netherlands.

TEFAF MAASTRICHT ANNOUNCES COLLECTING COLLECTORS, THE 2016 LOAN EXHIBITION OF MASTER DRAWINGS AND PRINTS FROM MUSEUM BOIJMANS VAN BEUNINGEN IN ROTTERDA

Fra Bartelommeo, Young man leaning on a pedestal,
and five heads, studies for bystanders in the painting
‘Madonna della Misericordia,
circa 1515. Drawing.
Museum Boijmans Van Beuningen
(Collection Koenigs).
Helvoirt, 18 February 2016. The exhibition Collecting Collectors will take place in the TEFAF Paper section and will offer visitors a small but choice selection of master drawings and prints from Museum Boijmans Van Beuningen which were acquired over the last 167 years. A particular highlight of the collection are the works by Fra Bartolommeo (1473-1517), numbering 400 sheets with 500 drawings assembled in two luxury albums by Florentine collector Niccolò Gabburri in 1729. One of the albums will be included in the selection at TEFAF Maastricht 2016, as a prelude to the forthcoming large Fra Bartolommeo exhibition in Rotterdam in the autumn of 2016.
The collection of prints and drawings is the largest subset of Museum Boijmans Van Beuningen’s collection, containing around 17,000 drawings and 65,000 prints. It provides an overview of western art history from the Middle Ages until the present day. Included in the exhibition are works by old masters such as Albrecht Dürer, Lucas van Leyden and Rembrandt van Rijn to modern and contemporary artists like Paul Cézanne, Salvador Dalí, René Magritte and Yayoi Kusama.
Museum Boijmans Van Beuningen is named after two collectors who both were essential in the establishment of the museum’s international reputation – Frans Boijmans (1767-1847) and D.G. van Beuningen (1877-1955). Boijmans’ bequest founded the museum in 1849 and in 1940 Van Beuningen acquired and then donated the majority of the Franz Koenigs collection of master drawings. Other eminent collectors who contributed greatly to the collections were Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis (1850-1935) and Dr. Johan Bierens de Haan (1867-1951).


Artist / Title: Carl Fabergé (1846-1920), 
Miniature egg pendant and table box, 
Moscow, circa 1900, 
In original silk covered cardboard case 8.7 x 5.2 x 3.8 cm, 
St. Petersburg, circa 1908-1917 

TEFAF 2016 EXHIBITOR LIST
Going into its 29th year, TEFAF continues to build upon its exacting standards, bringing together only the finest specialists across a wide range of disciplines to create both a vibrant marketplace and a vital forum for collectors, museum curators and international dealers.

The 2016 edition of TEFAF will welcome 269 exhibitors, including new exhibitors in TEFAF Haute Joaillerie, TEFAF Paper, TEFAF Modern and TEFAF Antiques. In TEFAF Haute Joaillerie, master jeweller Wallace Chan, Hong Kong, will present his astonishing jewelled sculptures whilst New York-based jewellers, Verdura will present contemporary versions of Suzanne Belperron’s iconic designs. The TEFAF Paper section continues to grow in strength, adding to its roster of dealers Eric Gillis Fine Art, Brussels, Patrick Heide, London, and Mireille Mosler Ltd, New York.

TEFAF Modern will incorporate Buchmann Galerie, Berlin, who last year participated in Night Fishing, curated by Sydney Picasso; revered London dealers Waddington Custot and Pearl Lam Galleries, Shanghai, Singapore, Hong Kong, whilst TEFAF Antiques welcomes Burzio, London dealers in antiques and works of art; Asian Art specialists Sydney L. Moss, London and Jean-Michel Renard, Bellenaves, experts in rare musical instruments. TEFAF is also delighted to welcome back Van Cleef & Arpels, Paris, and Maison d’Art, Monaco.


Exhibitor: Didier Aaron & Cie
Artist / Title; François-André Vincent (1746-1816), 
Couple walking with a little girl, study for 
'The Agriculture Lesson', Oil on canvas, 
66 x 55 cm, Circa 1797-1798 

TEFAF has long been selected as the platform of choice for dealers to present fresh- to-market and re-discovered works. Beck & Eggeling, Düsseldorf, will offer Dynamik Structure, 1957, one of the earliest works by German artist Heinz Mack (1931-present). This work has been acquired directly from the artist’s estate and will be offered for sale for the first time at TEFAF. Mack is well known for his contributions to op art, light art and kinetic art, and this work was created in the same year that the ZERO Movement, of which Mack was a founder member, was established.

German Expressionism has historically been well represented at TEFAF and the 2016 edition of the fair will see at least two exceptional examples on display. Nächtliche Phantasielandschaft, circa 1930-32, by Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), which has been also been acquired directly from the artist’s estate and will be on display with Galerie Henze & Ketterer, Wichtrach/Bern. The nocturnal subject matter of the painting and the literal translation to ‘Nocturnal imaginary landscape’ gives the viewer an insight into Kirchner’s imagination. In addition, with strong use of night-blue and yellow, the work has a sense of melancholy. Alongside Kirchner, Galerie de la Béraudière, Geneva, will bring La Horde, 1927, by Max Ernst (1891-1976), which has been in a private collection since 1966. Ernst’s iconic style is in abundance in this work and it demonstrates eloquently how central he was to the Dada and Surrealist movements.

TEFAF is known for the annual showcase it provides for works of art from all periods, from earliest antiquity to the present day. One of the earliest objects within the 2016 Fair, is an Egyptian Lug-handled Jar with Flamingoes from the Predynastic Period, Naqada II, circa 3500-3300 B.C. Exhibited by Cahn International, Basel, this conically tapered jar has been crafted from clay and has three pierced lug handles on the shoulder, decorated on both sides with a group of nine stylised flamingoes.


Exhibitor: Daphne Alazraki
Artist / Title; Jean Cassigneul (Paris, 1935), 
Apres-midi d’été, Oil on canvas, 
146 x 97 cm, Signed 'Cassigneul', 2015 

TEFAF Design regularly wins plaudits for the quality of objects for sale as well as the standards of display. Galerie Dansk Møbelkunst, Paris/Copenhagen, will bring a pair of outstanding deck chairs by one of Denmark’s finest makers, Hans Wegner (1914-2007), whose inimitable style has subsequently been reproduced by many makers around the world. Wegner was one of the foremost Danish cabinet and furniture makers, who had considerable influence on the rise in popularity for mid-century Danish design.

Galerie Aveline, Paris, will bring an exceptional set of six carved and giltwood Régence armchairs (1715-1723), which are upholstered with tapestries, most probably from the Beauvais factory, one of the most revered workshops in France. The tapestries depict scenes from the Fables de la Fontaine, which comprised 239 fables of varying lengths and were in the main adapted from the classical fabulists Aesop, Babrius and Phaedrus.

TEFAF Maastricht
TEFAF Maastricht, the world’s leading art fair, is renowned for its commitment to excellence, expertise and elegance. This is reflected not only in the magnificent range of rare works that are offered for sale at the fair, which will be held in the MECC Maastricht from 11-20 March, 2016, but also in the number of art collectors, both private and institutional, that regard TEFAF as a must-see event in the international art market calendar.

Art, more than an Asset
TEFAF shares its view of art as more than an asset with its principle sponsor, AXA Art. Their partnership provides art collectors with unique expertise covering the full range of risk prevention, conservation, recovery and restoration, to enable them to maintain their collections in the best possible condition. www.axa-art.com

FURTHER INFO
www.tefaf.com



Exhibitor: Kunstgalerij Albricht b.v.
Artist / Title: L.F.H. Apol (1850-The Hague-1936), A lane with farms in winter, Oil on canvas, 79.5 x 63.5 cm, Signed lower left 'Louis Apol f' 
 
Exhibitor: A. Aardewerk Antiquair. Juwelier b.v., Artist / Title: Art Nouveau pendant 'Poppies’, Horn, silk and coloured glass, Size?, Signed 'GIP' for Georges Pierre, France, circa 1910
Exhibitor: A La Vieille Russie, Inc, Artist / Title: Old-mine floral spray brooch, Diamonds mounted en tremblant and set in silver and gold, total circa 16 crts, Length 11.4 cm, France, circa 1870

DELACROIX AND THE RISE OF MODERN ART

Eugène Delacroix, Self Portrait,
about 1837, Oil on canvas, 65 x 54.5 cm,
Musée du Louvre, Paris (RF 25),
© RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Jean-Gilles Berizzi
DELACROIX VE MODERN SANATIN YÜKSELİŞİ
Londra National Gallery “Delacroix ve Modern Sanatın Yükselişi” isimli çok önemli bir sergi düzenlemiş bulunuyor. Delacroix’nın kariyerine ve diğer sanatçılar üzerinde yaklaşık 50 yıl devam eden etkilerinin incelendiği sergi 22 Mayıs 2016 tarihine kadar devam ediyor.

'Delacroix and the Rise of Modern Art', the first major presentation of Delacroix’s art in Britain for more than 50 years, surveys his dynamic career and then moves beyond it, to assess for the first time the influence he exerted for five decades following his death until the early years of the 20th century.

Few artists have had the same impact and lasting influence as Eugène Delacroix. He was the most famous and controversial French painter of the first half of the 19th century and one of the first modern masters. Each new work he exhibited was scrutinised by enthralled contemporaries including Courbet, Chassériau, and the poet and critic Charles Baudelaire. Following Delacroix’s death in 1863, generations of artists continually turned to him to find new directions for their art. Although idolised as a pioneer by artists such as Manet,Cézanne, Renoir, Van Gogh, and Matisse – unlike theirs, his name is not a household one today.


Eugène Delacroix, Tangier from the Shore, 1858, Oil on canvas, 81.1 x 99.8 cm,
© The Minneapolis Institute of Art,
Bequest of Mrs. Erasmus C. Lindley in memory of her father, James J. Hill 49.4
This exhibition will give visitors the opportunity to (re)discover this revolutionary artist. It will include over 60 works borrowed from 30 major public and private collections around the world, including the Musée du Louvre, Musée d’Orsay and the Petit Palais (Paris), the J. Paul Getty Museum (Los Angeles), the Metropolitan Museum of Art (New York), the National Gallery of Art (Washington), and the Van Gogh Museum (Amsterdam).
More than a third of the exhibition comprises a survey of works by Delacroix himself. Highlights include such masterpieces as his 'Self Portrait' of about 1837 (Musée du Louvre, Paris); 'The Convulsionists of Tangiers' of 1838 (Minneapolis Institute of Art); 'The Death of Sardanapalus', 1846 (Philadelphia Museum of Art); 'Bathers' of 1854 (Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, Connecticut); and the ferocious 'Lion Hunt' of 1861 (Art Institute of Chicago).


Eugène Delacroix, Bathers, 1854, Oil on canvas,
92.7 x 77.5 cm,
© Wadsworth Atheneum Museum of Art,
Hartford, Connecticut,
The Ella Gallup Sumner and
Mary Catlin Sumner Collection Fund.
Half the exhibition comprises works by artists of later generations who also fell under the impact of Delacroix’s achievement. Chassériau’s art in particular would not have been possible without the example of the older master. Among the masterpieces are Bazille’s rarely seen 'La Toilette' (Musée Fabre, Montpellier), Van Gogh’s 'Pietà' (after Delacroix)  (Van Gogh Museum, Amsterdam), 'Olive Trees' (Minneapolis Institute of Art), Cézanne’s 'Battle of Love' (National Gallery of Art, Washington), 'Apotheosis of Delacroix' (Musée d’Orsay, Paris), and Matisse’s Study for ‘Luxe, calme et volupté’ (Museum of Modern Art, New York). The exhibition ends with Kandinsky’s 'Study for Improvisation V' of 1910 (Minneapolis Institute of Art), arguing for a direct line of descent extending from the Romantic master to the origins of abstraction.

The complex and rebellious artist whom Baudelaire called ‘a poet in painting’ was the very model of the bohemian, driven by personal vision and unafraid of official opposition. Delacroix is credited with liberating colour and technique from traditional rules and practices, paving the way for new styles of painting. His use of vigorous and expressive brushstrokes, his study of the optical effect of colour, his daring compositions and exotic subjects inspired the Impressionists, Post-Impressionists, Symbolists, and Fauves to push the boundaries of their own creativity. All these admirers saw in Delacroix’s trailblazing vibrancy of colour and vivid portrayal of human emotions the impetus to break the rules and to dare to innovate and experiment with their own work.
“Delacroix was passionately in love with passion, but coldly determined to express passion as clearly as possible" (Baudelaire). One entry in the artist’s diary reads, “I dislike reasonable painting.”


Pierre-Auguste Renoir,
Madame Clémentine Valentine Stora (L'Algérienne),
1870, Oil on canvas, 84.5 x 59.7 cm,
© Fine Arts Museums of San Francisco, California,
Gift of Mr. and Mrs. Prentis Cobb Hale in honour of
Thomas Carr Howe, Jr. (1966.47)
Delacroix caused a sensation on the art scene with his first submission to the Paris Salon in 1822, the monumental 'Barque of Dante' (Musée du Louvre, Paris). It was largely derided, yet was later purchased by the French State. This pattern of widespread condemnation, countered by a vigorous, enlightened support, would continue throughout Delacroix’s life. The painting was later copied by Manet and his version will be seen in the show, as will Renoir’s copy of Delacroix’s 'Jewish Wedding in Morocco' (Worcester Art Museum, Massachusetts). Many young artists began their education by emulating Delacroix.

Delacroix travelled to England in 1825 where he visited the studios of Thomas Lawrence and Richard Parkes Bonington. The colour and handling of English painting influenced his only full-length portrait, the elegant portrait of 'Louis-Auguste Schwiter' of 1826–30 (National Gallery, London). He also started exploring subjects of violence and sensuality, which would prove to be recurrent in his work. His 1827 'The Death of Sardanapalus', even more controversial than the 'Barque of Dante' when first shown at the Salon, is represented here by the 1846 replica (on loan from the Philadelphia Museum of Art), which Delacroix painted for himself when he finally managed to sell the original, large-scale work. It demonstrates how Delacroix effectively combined gruesome fantasy, sensuous beauty, exotic colours, and innovative composition to make a painting both pleasing and shocking.


Gustave Courbet (1819-1877), The Trellis, or Young Woman arranging Flowers, 1862, Oil on canvas, 109.2 x 135.3 cm, © The Toledo Museum of Art, Toledo, Ohio, Purchased with funds from the Libbey Endowment, Gift of Edward Drummond Libbey, 1950.309
In 1832 Delacroix travelled to Morocco, and that visit would provide subject matter for many of his future paintings, which would have a profound impact on the work of Renoir, Gauguin, and Matisse. From 1833 Delacroix received numerous commissions to decorate public buildings in Paris, including the Galerie d’Apollon of the Louvre and the Chapelle des Saints-Anges at St Sulpice. The latter is his spiritual testament and was understood by contemporaries to mark a stunning revival of creativity in Delacroix’s final years.

Christopher Riopelle, National Gallery Curator of Post-1800 Paintings said: “The opportunity to reintroduce a stunningly original and audacious artist to the British public after far too long makes this an exciting exhibition. But to also show Delacroix as a leader among his contemporaries and a spur to creativity among artists for 50 years after his death – up to the time of Matisse and Kandinsky – reaffirms his central role in the development of modern art.”


Edouard Manet, Music in the Tuileries Gardens, 1862, Oil on canvas, 76.2 x 118.1 cm, The National Gallery, London, Sir Hugh Lane Bequest, 1917, © The National Gallery, London
Gabriele Finaldi, National Gallery Director said: “Delacroix is one of the defining painters of the 19th century; trailblazing, passionate, totally committed to his art, and immensely influential. The exhibition explores his achievement and his impact on painters as varied as Van Gogh and Kandinsky.”

ORGANISATION
The exhibition is organised by the Minneapolis Institute of Art and the National Gallery, London. Exhibition curators: Christopher Riopelle, Curator of Post-1800 Paintings at the National Gallery, London; Patrick Noon, Patrick and Aimee Butler Chair of Paintings at the Minneapolis Institute of Art.

FURTHER INFO

nationalgallery.org.uk or call 0800 912 6958 (booking fee).


Vincent van Gogh (1853 - 1890), Olive Trees, 1889, Oil on canvas, 73.7 x 92.7 cm, © The Minneapolis Institute of Art, The William Hood Dunwoody Fund 51.7

25 Şubat 2016 Perşembe

PİTORESK İSTANBUL SERGİSİYLE 19. YÜZYIL RESSAMLARININ DÜNYASINA YOLCULUK


Pitoresk İstanbul.
İstanbulluları ve sanatseverleri 200 yıl öncesine gizemli ve çok özel bir yolculuğa çıkaracak olan Pitoresk İstanbul, 12 Mart’ta İstanbul Deniz Müzesi’nde sergilenmeye başlayacak. 19. Yüzyıl’ın ressam seyyahlarından Melling, Schranz, Allom, Bartlett, Lewis ve ressam Ayvazovski’nin İstanbul’u anlatan tabloları, “dijital seyahatnameler” olarak dev boyutlu perdelerde hayat buluyor ve bu anlamda dünyada bir ilk olacak.
Sinema, tiyatro, konser ve serginin iç içe olacağı 35 dakikalık Pitoresk İstanbul, 70 kişilik gruplar halinde gezilebilecek.

12 Mart’ta İstanbul Deniz Müzesi’nde başlayacak dijital serginin genel yönetmenliğini Bülent Özükan, müzik yönetmenliğini Anjelika Akbar, sanat yönetmenliğini ise Murat Öneş yürütüyor. Boyut Yayın Grubu’nun dijital restoratör ve animatörlerden oluşan geniş ekibi, bir yılı aşkın zamandır bu sergi için hazırlanıyor. İstanbul’da tablolar perdelere watchout sistemiyle yansıtılıyor.


Ayvazovski.
Dünyada bir ilkin gerçekleştirileceği Pitoresk İstanbul’da, dünyaca ünlü 6 ressamın “Codex Art” teknikleri ile watchout sistemiyle perdelere yansıtılarak hazırlanan tabloları yer alacak. Sadece müze ve nadide koleksiyonlarda bulunabilen bu sanatçıların gravür ve tablolarına büyütülüp bakıldığında, tabloların ilginç detaylarına tanıklık edilebilecek. İngilizce ve Arapça altyazılarla desteklenen sergi, İstanbul ziyaretçilerine 200 yıllık bir zaman öncesini yaşatmayı amaçlıyor. 22 Mayıs’a kadar sürecek olan serginin biletleri satışa sunulmaya başlandı.


Pitoresk İstanbul.
35 DAKİKA SÜRECEK GÖRSEL BİR SHOW
İstanbul Deniz Müzesi Barbaros Salonu’nda başlayacak serginin bu bölümünde, 6 sanatçı için ayrı ayrı interaktif ekranlardan bilgiler veriliyor. Orijinal eserlerin de yer alacağı bu bölümden sonra 4,5 metre yüksekliğinde ve 60 metre uzunluğunda dev yüzeylerin bulunduğu CodexArt salonuna geçiliyor. 19. Yüzyıl İstanbul görünümleri, döneminin müzikleri eşliğinde 35 dakikalık bir görsel shov olarak izlenebiliyor.

Resim sanatını, müzikle harmanlayan sergiyi Cuma ve Cumartesi akşamları ziyaret edenler 19:00-22:00 saatleri arasında Anjelika Akbar’ın canlı performansını izleyebilecekler.
En önemlisi ise serginin Pazartesi hariç her akşam saat 21:00’e kadar açık olması. Trafik sorunu yaşayan İstanbullular için mithiş bir fırsat. Sergiye yetişememe sorunu ya da bahanesi tümüyle ortadan kalkıyor. Sergi salonu saat 21:00’e kadar açık tutma kararı veren Deniz Müzesi yetkililerini gerçekten kutlamak gerekiyor.


Anjelika Akbar.
DİNLETİ VE SERGİ BİR ARADA:
ANJELİKA AKBAR ve “ORIENTAL RHAPSODY”
Pitoresk İstanbul sergisi kapsamında, besteci ve piyanist Anjelika Akbar, Oriental Rhapsody dinletisi ile sanatseverlerle buluşuyor. Müzik ve resim sanatını bir araya getiren bu eşsiz deneyim, Doğu ve Batı’nın buluştuğu noktadaki farklı hislerin dünyasına keyifli bir yolculuk yapma imkanı sunuyor.
Dinleti sonrası, 19. yüzyılın ressam seyyahlarından Melling, Schranz, Allom, Bartlett, Lewis ve Ayvazovski’nin İstanbul’unun, CodexArt teknolojisiyle dev boyutlu perdelerde canlandırıldığı dijital sergi geziliyor.

Müzik ve resim sanatının buluştuğu bu benzersiz deneyim 18,19 Mart ve 1, 2 Nisan 2016 tarihlerinde Cuma ve Cumartesi akşamları gerçekleşecek. 19:30’da başlayacak konserin ardından sergiyi izleme fırsatı da sunuluyor.

“ORIENTAL RHAPSODY”
Çocukluktan başlayarak klasik müzik alanında yüzlerce beste ve konser çalışmaları yapmış olan Anjelika Akbar, son yıllarda ilgisini çeken, kendi tabiri ile “Doğu-Batı Kucaklaşması” yönünde müzik çalışmaları da gerçekleştiriyor. Üç Cemre, Bach A L'Orientale, Türk Marşı Varyasyonları, Gül'dür Gül, Doğu Fantazisi, Anadolu Esintileri gibi beste ve projelerinden sonra “Doğu Rapsodi / Oriental Rhapsody” başlığı altında kendisine ait beste ve uyarlamalarından oluşan repertuar ile dinleyicileri Doğu'nun ve Batı'nın buluştuğu noktadaki farklı hislerin dünyasına götürüyor. Birbirlerinden bağımsız olan bu eserlerin ortak noktası Doğu'nun Batı'ya, Batı'nın Doğu'ya olan dokunuşundan doğan değişik harmanlar. Oriental Rhapsody, zamandan ve mekandan bağımsız olan bir duygu seyahatnamesi...

BİLGİ İÇİN

www.pitoreskistanbul.com


Bülent Özükan, Dijital Sergi Genel Yönetmeni.

Bartlett.

Lewis.

20 Şubat 2016 Cumartesi

MULTICULTURAL SYDNEY: A SLICE OF CONTEMPORARY TURKISH VISUAL ARTS

Ansen, “Operations Room-Skin Job”.

Sidney, Avustralya’da yaşayan ve üreten sanatçı Mertim Gökalp’ın küratörlüğünü üstlendiği “Multicultural Sydney: A Slice of Contemporary Turkish Visual Arts” başlıklı grup sergisinde, x-ist sanatçılarından Ali Elmacı, Ansen, Burcu Perçin, Ceren Oykut, Ekin Saçlıoğlu’nun çalışmaları yer alıyor. Mertim Gökalp’in kendi deneyimleri ve güncel çağdaş sanat akımları doğrultusunda kürate ettiği sergi, Avustralya’da yaşayan Türk sanatçılarla Türkiye’deki çağdaş sanatın önde gelen isimlerinden bir seçkiyi bir arada sunarak iki ülke arasındaki kültürel bağları sağlamlaştırıyor.

Sidney’in ofis kültürünün sanatla buluştuğu St. Leonards semtinde, Avustralya’nın önde gelen sanatçılarının kurduğu Project [504] sergiye ev sahipliği yapıyor. Bu sergiyle eserleri ilk kez Avustralya’da sergilenecek olan Ali Elmacı’nın “Onu Öldür, Beni Güldür” sergisinde yer alan ‘Senin En Güzel Halini Ben Bilirim VI & V’ isimli çalışmaları, Ansen’in, Art London’14 fuarında sergilenen ‘Operations Room-Skin Job’ isimli çalışması, Burcu Perçin’in, ‘Piramit I & II’ isimli çalışmaları, Ceren Oykut’un, Artissima’13 İtalya ve Art London’14’te sergilenen ‘Benim Adım Ne?’ çalışması ve Ekin Saçlıoğlu’nun daha önce Art Hong Kong’12 ve İstanbul Modern’de sergilenen ‘Kalanlar Gidenler’ serisinden çalışmaları yer alıyor. Mertim Gökalp’in çalışmaları ile Erdal İnci, Gözde Becerikli, Mine Konakçı, Tunca Subaşı ve Volkan Diyaroğlu’nun da eserlerini izleyebilirsiniz.

“Multicultural Sydney: A Slice of Contemporary Turkish Visual Arts” çağdaş Türk sanatçılar karma sergisi Project [504]’de 9 – 24 Mart arasında Salı- Pazar günleri, saat 10:00 – 17:00 arasında görülebilir.


Ali Elmacı, 
“Senin En Güzel Halini 
Ben Bilirim VI”, 2014, 
tuval üzerine yağlıboya, 60 x 50 cm.

ALİ ELMACI (Sinop, 1976)
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü’nden mezun olan sanatçı 2011 yılında “Miras Babadan Oğula Geçer”, 2012’de “Ateşinle Koru Beni” ve 2014’te “Onu Öldür Beni Güldür” başlıklı kişisel sergileriyle x-ist’te sanatseverlerle buluştu. Elmacı, 2007 yılından bu yana birçok karma sergiye katıldı. Serginin küratörlüğünü de üstlendiği “Bu Benim de Aklıma Gelmişti” (KargArt, 2015)’in yanı sıra “İşgale Karşı Sanat” (Karşı Sanat Çalışmaları, 2007), “My Name is Casper” (Eski Sümerbank Binası, 2009), “Genç Ustalar, Usta Gençler” (MKM, 2010), “x-tension” (Office 4200, Bursa, 2015) ve “Bir Endülüs Köpeği üzerine çeşitlemeler” (x-ist, 2015) adlı sergilerde yer aldı. Elmacı’nın katıldığı fuarlar arasında Contemporary İstanbul’10, 11, 12, 13, 14 & 15 (İstanbul), ArtInternational 15 (İstanbul), Art Beat 2011 (İstanbul), Art Dubai 2012, SCOPE Basel 2012 ve Art14 London bulunmaktadır.

ANSEN (Kayseri, 1978)
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü mezunu sanatçı x-ist’te, “x-ist-ence” (2004), “Direniş” (2006), “Tehdit” (2008), “İz” (2009), “Malevolence” (2011), “Alliance” (2013) ve “No(ir)land” (2015) başlıklı kişisel sergilerini gerçekleştirdi. Yapıtları Sotheby’s 2009, 2010, 2011, 2012 ve Christie’s Dubai 2011, 2012 Türk Çağdaş Sanatı Müzayedelerinde yer aldı. 2005 yılından itibaren katıldığı yurtiçi ve yurtdışı karma sergiler arasında “Genç Açılım” (Pera Müzesi, İstanbul, 2005), “Yeninin Geleneği: Çağdaş Asya Sanatının Yeni Yüzleri” (Sakshi Galeri, Tayvan, 2009), “Türk Çağdaş Fotoğrafı Üzerine Subjektif Bir Panorama” (Maison des Métallos, Paris, 2009), “Confessions of Dangerous Minds” (Saatchi Galeri, İngiltere, 2011), “Samawi Koleksiyonu II Sergisi” (Ayyam Galeri, Dubai, 2012), “Özerk ve Çok Güzel” (Akbank Sanat, İstanbul, 2014), “Formsuz” (Santral İstanbul, 2014),  “Genç Koleksiyonerler Sergisi” (Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, İstanbul, 2014) ve “x-tension” (Office 4200, Bursa, 2015) bulunmaktadır.
Sanatçı ayrıca, Contemporary İstanbul’06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14 & 15, Art Fair Cologne’06 (Almanya, 2006), CIGE’08 – Çin Uluslararası Galeri Fuarı (Pekin, Çin, 2008), ShContemporary’09 (Şanghay Asya Pasifik Güncel Sanat Fuarı), SCOPE New York 2010, ArtRT HK’10 (Hong Kong Uluslararası Sanat Fuarı), SCOPE Basel 2010, Art Beat 2011 (İstanbul), Art Dubai 2011 & 2012, Art14London ve ArtInternational 2013, 2014 & 2015 (İstanbul) fuarlarında yer aldı. Ansen ilk baskısı 2010 yılında gerçekleşen “Unleashed: Contemporary Art from Turkey” adlı kitapta yer aldı.

BURCU PERÇİN (Ankara, 1979)
Perçin, 2002 yılında Mimar Sinan Üniversitesi resim bölümünden mezun oldu. 2005 ve 2006 yıllarında Pi Artworks’te gerçekleştirdiği kişisel sergilerinin ardından, “İşlev” (C.A.M. Galeri, 2008), “Foto-Kolaj” (C.A.M. Galeri, 2009), “Kayıp Mekan” (Galeri Nev, Ankara, 2010), “Yer Yok” (Operation Room, İstanbul, 2010), “Duvar İktidarı” (art ON, 2012), “Gizli Saklı” (Galeri Nev, Ankara, 2012), “Dağların Sahibi Yoktur” (art ON, 2014) adlı solo sergileriyle izleyiciyle buluştu. Sanatçının katıldığı grup sergileri arasında “Genç Açılım” (Pera Müzesi, 2005), “Natur-mort” (Galerist, 2006), “DeforNation”, (Pi Artworks, 2006), “Sisyphos”, (C.A.M. Galeri, 2008), “Istanbul Now” (Lukasfeichtner Galeri, Viyana, 2007), “Istanbul Art Affairs” (C.A.M. Galeri-Gallery Hübner/Frankfurt, 2008), “Ego Kırılmaları 3” (C.A.M. Galeri, 2009), “Kayıp Gerçekliğin İzinde” (Galeri Nev, Ankara, 2009), “+Sonsuz” (Cer Modern, Ankara, 2010), “Doğa cennetse, kent cehennemdir” (Cer Modern, Ankara, 2011), “Karşılaşmalar: Türk Çağdaş Sanatı Kore’de” (Seul, Güney Kore, 2012), “x-tension” (Office 4200, Bursa, 2015) ve “Bir Endülüs Köpeği üzerine çeşitlemeler” (x-ist, 2015) bulunmaktadır.
Perçin ayrıca, Art Fair Cologne’06 (Almanya, 2006), 'Contemporary Istanbul’06, 08, 09, 10, 11, 12, 13 & 15 (İstanbul), ArtInternational 2015 (İstanbul), SCOPE Basel 2011 & 2012 ve Art Karlsruhe 2011 fuarlarına katıldı.

CEREN OYKUT (İstanbul, 1978)
2002 yılında Mimar Sinan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü’nden mezun olan Ceren Oykut, 2003 yılında ilk kişisel sergisini, “Desen Sergisi”, Kultur Köln 30, Almanya’da açtıktan sonra sırasıyla “Ütopya” (Karaburun Festivali, İzmir, 2005), “Şehir Konservesi” (Under Construction Contemporary Art Space, İstanbul, 2006), “Şehir Konservesi” (Under Construction Contemporary Art Space - Kuştepe Şubesi, İstanbul, 2006), “Müzikal Desenler” (Karaburun Festivali, İzmir, 2006), “Kayıp Pasaport” (Kibla, Maribor, Slovenya, 2008), “Orijinal / Altyazısız” (artSümer, İstanbul, 2010), “Mayom İçimde” (artSümer, İstanbul, 2011) , “Hayal Meyal” (x-ist, 2013) ve Tarlada Yüzenler (x-ist, 2015) adlı kişisel sergilerini gerçekleştirdi.
Sanatçı “Postcards from Stockholm / Istanbul” (Botkyrka Konsthall, Stokholm, 2006), “Hafriyat Grup Sergisi” (Hafriyat Karaköy, 2007), “Save As… Contemporary Art From Turkey” (Triennale Bovisa, Milano, 2008), “İz Sürmek” (Kasa Galeri, İstanbul, 2009), “I Dream But…” (Maison Folie Moulins de Lille, France, 2009), “Istanbul Traverseé” (Palais Des Beaux Arts De Lille, Fransa, 2009), “İade-i Ziyaret” (DEPO, İstanbul, 2009) ve “Yolculuklar: Günümüzün Türkiye’sinde Gezintiye Çıkmak” (Espace Culturel Louis Vuitton, Paris, 2012), “The Feeling of Happiness” (Homa Art Gallery, Tahran, 2014), “Bu Evrene Ek Bir Evren” (x-ist, 2014), Malzemenin Doğası  #1 (Polistar, İstanbul, 2014), “The Jerusalem Show VII” (Kudüs, 2014),  “uyuma, dayan” (DEPO, İstanbul, 2015), “Çizgi” (Art Rooms at the House, Girne, 2015) ve “Bir Endülüs Köpeği üzerine çeşitlemeler” (x-ist, 2015) dahil birçok ulusal ve uluslararası sergide yer aldı.
2007 yılında 10. İstanbul Bienali (“2+1”, santralistanbul), 2009 yılında Lyon Bienali (“La Spectacle du Quotidien”, Musee d’Art Contemporain de Lyon, Fransa)’da yer alan sanatçı aynı yıl “I Dream But…” ve “İstanbul Traverseé” sergileri için Lille 3000’in davetiyle Fransa’da misafir sanatçı programına katıldı. Contemporary İstanbul 12, 13, 14 & 15, Scope Basel 12, Arco Madrid 2013, Art Basel Hong Kong 13, Art14 London, ve Artissima 2013 (İtalya), ArtInternational 2014 (İstanbul) fuarlarında eserlerini sergiledi. Oykut, Radikal kitap eki, Bant Dergisi gibi çeşitli periyodik yayınlara da katkıda bulunmaktadır. Ceren Oykut ilk baskısı 2010 yılında gerçekleşen “Unleashed: Contemporary Art from Turkey” adlı kitapta yer alır. 11 Aralık 2015 – 30 Nisan 2016 tarihleri arasında Roma, MAXXI Müzesi’nde küratörlüğünü Hou Hanru’nun, Ceren Erdem, Elena Motisi ve Donatella Saroli’nin birlikte yaptığı “Istanbul : Passion, Joy, Fury” karma sergisine katıldı.

Ekin Saçlıoğlu.
EKİN SAÇLIOĞLU (İzmir, 1979)
Mimar Sinan Üniversitesi Resim Bölümü’ndeki lisans eğitiminden sonra yine aynı üniversitede yüksek lisansını 2005 yılında tamamlayan Saçlıoğlu, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde sanatta yeterlilik programına devam etmektedir. Sanatçının ilk kişisel sergisi 2004 yılında Bir Kültür ve Sanat Merkezi’nde gerçekleşti. “Biraz Daha Yakından” (2005), “Hikayeci Bellek” (2007), “Tavşan Uykusu” (2009), “Şoktayım Ama Şaşırmadım” (2011), “Çukur” (2012) ve “Seç – Sakla” (2015) başlıklı kişisel sergileriyle x-ist’te izleyicilerle buluştu. Yapıtları Avusturya, Almanya, Hollanda, İsveç ve Yunanistan’daki çeşitli karma sergilerde yer alan sanatçı, “Genç Açılım” (Pera Müzesi, İstanbul, 2005), “Made in Turkey” (Frankfurt, 2008), “450 Milyon Yıl Arkadaşlık” (Hafriyat, Karaköy, 2009), “Kaotik Metamorfoz” (Proje 4L / Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, 2010), “Bu Evrene Ek Bir Evren” (x-ist, 2014), “Hayal ve Hakikat” (İstanbul Modern, 2011) ve “uyuma, dayan” (DEPO, İstanbul, 2015)  grup sergilerinde yer aldı.
Saçlıoğlu, Contemporary İstanbul’06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14 & 15, Art Asia Miami 2008, St-art 2009 (14. Avrupa Çağdaş Sanat Fuarı, Strasbourg, Fransa), Viyana Sanat Fuarı 2011, SCOPE Basel 2011, Art Dubai 2012, VIP Art Fair 2012, Art HK’12 (Hong Kong Uluslararası Sanat Fuarı, 2012) ve ArtInternational 2014 (İstanbul) gibi fuarlara katıldı. Sanatçının eserleri ayrıca 2010 yılında Sotheby’s Türk Çağdaş Sanatı Müzayedesi’nde yer aldı.

BİLGİ İÇİN
info@artxist.com
Abdi İpekçi Caddesi Kaşıkçıoğlu Apt. No:42  D:2  34365 Nişantaşı İstanbul

T. +90 212 291 77 84