4 Ekim 2022 Salı

Ömer Koç’tan Efsane Bir Sergi: “İsmi Lazım Değil”



Geçen hafta büyük bir keyif ile gezme şansını yakaladığım, büyük çoğunluğu Ömer Koç’un koleksiyonuna ait olan muhteşem eserlerden oluşan “İsmi Lazım Değil” sergisine, Abdülmecid Efendi Köşkü’nün muhteşem bir sahne oluşturuyor. Eserlerin biricikliği, eserlerin yerleşimi, serginin kurgusu ve kavramsal altyapısı beni gerçekten büyüledi. Uzun zamandır gördüğüm bu efsane sergiyi asla unutmayacağım.




Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer M. Koç’un teşvîki ve Koç Holding’in desteğiyle düzenlenen İsmi Lâzım Değil sergisi, Abdülmecid Efendi Köşkü’nde sanatseverlerin beğenisine sunuldu. Küratörlüğünü Brigitte Pitarakis ve Selen Ansen’in üstlendiği sergi, 20 Eylül’den itibaren Pazartesi günleri hariç 11.00 – 19.00 saatleri arasında 11 Aralık 2022’ye kadar açık kalacak.




İsmi Lâzım Değil sergisi, bilinmezin büyüleyiciliğini ve tekinsizliğini odağına alıyor. Bizans’tan günümüze uzanan tarihsel ve kültürel mirastan esinlenerek, biçimlerin, inançların ve temsillerin tarih boyunca nasıl varlığını sürdürdüğünün, göç ettiğinin ve dönüşüm geçirdiğinin izini sürüyor. Sergi, Bizans döneminin doğaüstü ve bilinmez olana ilişkin sembolik dünyasından hareketle, güncel sanatta bilinmez olanın temsilini sorguluyor.




Koç Holding desteğiyle bu sergi için üretilen eserlerin yanı sıra Ömer M. Koç’un koleksiyonuna ait yapıtlar ile Türkiye ve yurt dışındaki kurum, sanatçı ve koleksiyonerlerden ödünç alınan eserler de sergide yer alıyor. Serginin günlük hayatta kullanılan bir deyimden aldığı başlığı İsmi Lâzım Değil, bilinmezin anlaşılmazlığını ve isimlendirilemez boyutunu yansıtmakla beraber, hiçbir şey açıklamıyor, hiçbir şey tanımlamıyor.



Etkileşimli mekânsal deneyim ziyaretçileri bekliyor

Köşkün zemin katında, birinci katında ve bahçesinde, 45’ten fazla sanatçının çeşitli mecralarda ürettiği yaklaşık 100 eser sergileniyor. Bodrum katta ziyaretçileri bekleyen etkileşimli mekânsal deneyim ise onlara Bizans kozmolojisi ve ikonografisine ait kurucu imgeler arasında içine çekilecekleri bir tecrübe sunuyor. İsmi Lâzım Değil başlığı, gösterme ile gizleme, söyleme ile söylememe arasındaki hassas dengeyi korumayı amaçlayan serginin nasıl tasarlandığına dair ipuçları da veriyor.




3 Ekim 2022 Pazartesi

Paris+ Par Art Basel Announces Highlights of Its Inaugural Edition


Collier Schorr, Angel Zinovieff (Felt, Fingers, Socks), 2021, © Collier Schorr, courtesy 303 Gallery, New York.


Paris+ par Art Basel will take place at the Grand Palais Éphémère from October 20 to 23, 2022

• Paris+ par Art Basel’s sector for site-specific projects Sites will present over 20 publicly accessible works and interventions in emblematic settings throughout the city

• ‘La Suite de l'Histoire’, an exhibition curated by Annabelle Ténèze, Director of Les Abattoirs, Musée - Frac Occitanie Toulouse, will go on show in the Jardin des Tuileries – Domaine national du Louvre and the musée national Eugène-Delacroix as part of Sites

• A site-specific installation by Alicja Kwade – the artist’s largest to date – will be on view on Place Vendôme

• Omer Fast will present his multilayered installation ‘Karla’ in the Chapelle des Petits-Augustins des Beaux-Arts de Paris

• A dynamic program of Conversations, curated by Pierre-Alexandre Mateos and Charles Teyssou, will take place at the Bal de la Marine, a docked boat next to the Eiffel Tower

Sites is dedicated to artistic projects taking place in the heart of Paris. For its first edition, Sites will take place in iconic settings throughout the city, including the Jardin des Tuileries – Domaine national du Louvre, as well as Place Vendôme, musée national Eugène-Delacroix and Chapelle des Petits-Augustins des Beaux-Arts de Paris.

Clément Delépine, Director, Paris+ par Art Basel says: ‘I am truly delighted with the scale and ambition of our inaugural edition of Sites and the vibrant Conversations program. Both sectors are accessible to all, extending our programming throughout the city to a broad audience beyond our fair visitors. While Sites and Conversations take place outside of the fair premises, conceptually they sit at its very center, providing new impulses to contemporary cultural discourse.’


Andréhn-Schiptjenko, Cajsa von Zeipel Double Dose of Zen, 2021, Courtesy the artist and Andréhn-Schiptjenko.



Sites at the Jardin des Tuileries – Domaine national du Louvre and at musée national Eugène-Delacroix

Organized in collaboration with the Musée du Louvre and curated by Annabelle Ténèze, Director of Les Abattoirs, Musée - Frac Occitanie Toulouse, the exhibition titled ‘La Suite de l'Histoire’, brings together large-scale works in the scenic grounds of the Jardin des Tuileries and a solo project by artist Thaddeus Mosley in the landscaped garden at the musée national Eugène-Delacroix.

The exhibition examines the multi-layered history of the Jardin des Tuileries, including its political and public dimensions, through the work of artists whose practices often subvert and reimagine the role of art in the public realm. Set in a place in which history, architecture and nature converge, the exhibition invites visitors to revisit the gardens in a new way.

Annabelle Ténèze, Paris+ par Art Basel Curator of Sites at the Jardin des Tuileries – Domaine national du Louvre and at the musée national Eugène-Delacroix, says: ‘La Suite de l'Histoire’ brings together contemporary creations linked to new artistic practices in the public space. In the Jardin des Tuileries, a place of history, a space of nature in the city and a popular attraction, and in the musée Delacroix, over 20 works emancipate themselves from the tradition of monumental elevation and question the narratives in suspense. The artists, proposing alternative monuments, turning the forms of sculpture upside down or inhabiting the garden in a different way, reveal the possible continuations of history; ‘La Suite de l'Histoire’.

Laurence des Cars, Présidente-Directrice of the Musée du Louvre says: ‘I am thrilled about this inaugural exhibition, which reflects an emboldened presence of contemporary art in the Tuileries, and is embedded in the renewal of our autumnal sculpture project in the gardens. Since the 17th century, the garden has been a place for the public and for creativity. Annabelle Ténèze, whose work at the musée d’art contemporain de Rochechouart and the Abattoirs in Toulouse I have followed closely, has perfectly mastered the technical and curatorial challenges at hand to propose an exhibition that features works by artists from different generations and backgrounds. The Tuileries garden, like the Louvre and the musée Delacroix, is a place filled with life in all its forms. With this exhibition, we will be able to write 'La Suite de l'Histoire' together.’


Esther Schipper, Simon Fujiwara, Liberté for Who?, 2022,
Courtesy the artist and Esther Schipper, Berlin.




Highlights include:

• Danish artist Nina Beier's ‘Guardians’ (2022), an installation of four toppled marble lions laying on the ground and covered with patches of seeds, attracting the garden’s birds. The work is presented by Croy Nielsen and Standard (Oslo).

• An installation by Mexican, New York-based artist Raúl de Nieves, composed of three beaded sculptures and titled ‘Musicians’ (2020) presented by Morán Morán, Company Gallery, and Fitzpatrick Gallery.

• French American artist Niki de Saint Phalle's sculpture ‘Blue Obelisk with Flowers’ (1992) presented by Georges-Philippe & Nathalie Vallois.

• ‘The Green Pavilion’ (2022) by French architect and artist Odile Decq, an homage to the Renaissance greenhouse as a space for protection of rare species and social interaction, presented by Galerie Philippe Gravier.

• German artist Judith Hopf’s ‘Phone User 4 (outdoor)’ (2022), a concrete sculpture of a human-sized figure holding a smartphone, addressing the fraught relationship between people and their mobile devices

• A sculpture by Austrian artist Franz West titled ‘Lemurenköpfe (Lemure Heads)’ (1992/2000), first displayed at documenta IX in Kassel in 1992 and presented by David Zwirner.

The applications for Sites at the Jardin des Tuileries were open to all galleries, irrespective of their participation in Paris+ par Art Basel.

The exhibition will continue at the musée national Eugène Delacroix, which will host a presentation of works by African American artist Thaddeus Mosley, marking the sculptor’s first solo museum exhibition in France. Mosley introduces an installation comprising recent sculptures, ranging in size from miniature to monumental. Heavily carved pieces are balanced against one another in multi-part sculptures, which are contrasted by smaller, mask-sized, tabletop sculptures. Mosley's work is presented by Karma.

Sites at Place Vendôme

At Place Vendôme, German-Polish artist Alicja Kwade will present ‘Au cours des Mondes’ (2022), curated by Jérôme Sans. This new installation, her largest to date, is a set of

spheres, a recurring motif for the artist, in dialogue with infinite staircases. A veritable initiatory journey in the public space, the installation questions our relationship to knowledge, the universe, and the mechanisms of power. The work is presented by kamel mennour.


Galerie Isabella Bortolozzi, Seth Price, I DON’T MISS MY MIND, 2022, Courtesy the artist and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.


Sites at Chapelle des Petits-Augustins des Beaux-Arts de Paris

Omer Fast's exhibition ‘Karla’ (2022) will be on view at Chapelle des Petits-Augustins des Beaux-Arts de Paris. It features a holographic projection exploring the eponymous character’s job for a big tech company, as well as ghost-like sculptures and copies of Max Beckmann's self-portrait. Together, these elements respond to the 16th-century sculptures permanently on view in the chapel, exploring the inherently ambiguous nature of concepts such as authenticity, time, and reality. 'Karla' is presented by gb agency.

The Sites sector is supported by David Yurman, a celebrated American jewelry company founded in New York by David Yurman, a sculptor, and his wife, Sybil, a painter and ceramicist – both proud benefactors of the arts.

Evan Yurman, President of David Yurman says: ‘We are pleased to partner with Paris+ par Art Basel in their inaugural year to support their public art project ‘Sites’ in Paris – a city that, like our hometown of New York, is defined by art and artists. We at David Yurman feel connected to the city’s history, its people, its art, and are excited to be a part of this project with Paris+ to help amplify the French capital’s artistic roots.’

For the full list of artists and galleries featured in Sites and further information, visit parisplus.artbasel.com/galleries/sites.

From October 20 to 23, students from the École du Louvre will be available between 3pm and 5.30pm at all four locations of the sector to guide visitors.

Conversations

Curated by Pierre-Alexandre Mateos and Charles Teyssou, and located in the atmospheric Bal de la Marine, a docked boat next to the Tour Eiffel, the Conversations program features 32 speakers across nine panels, bringing together leading artists, gallerists, collectors, curators, museum directors, and critics. Topics range from what erotic counter-readings of art history the queer art scene can offer to a discussion on how Pan-Africanism as an aspiring poetic and decolonial movement is being revitalized by a new generation of DJs, fashion designers and artists.

Further Conversations highlights include: • 'What’s Next for the French Art Market?' with gallerists Mariane Ibrahim, Thaddaeus Ropac, and High Art’s Romain Chenais. Moderated by Farah Nayeri, Culture Writer at The New York Times

• 'Artists' Influencers' with artist Hervé Télémaque, author Françoise Vergès, and Hans-Ulrich Obrist, Artistic Director, Serpentine Galleries

• ‘Sex and Art along the Seine’: with artist Tarek Lakhrissi, author Bruce Benderson, and Mathieu Potte-Bonneville, Director, Departement culture et creation, Centre Pompidou. Moderated by independent curator Juliette Desorgues • 'Dandyism in the 21st Century?' with artist and gallerist Emily Sundblad, playwright, producer, writer and actor Jeremy O. Harris, film and theatre director Ulrike Ottinger. Moderated by Luca Lo Pinto, artistic Director MACRO, Rome.

Running from October 20 to 22, Conversations is free to the public and will be livestreamed on Art Basel's Facebook channel. The program will be held in English and French with simultaneous translation. For further information please visit parisplus.artbasel.com/conversations.

Galeries Émergentes Dedicated to emerging galleries across the globe, Galeries Émergentes will feature 16 solo presentations. Exhibitors include Antenna Space from Shanghai, Instituto de Visión from Bogotá and New York, LC Queisser from Tibilisi, Marfa' from Beirut, Parliament from Paris, Galeria Dawid Radziszewski from Warsaw, sans titre (2016) from Paris, and Veda from Florence. Supported by groupe Galeries Lafayette, one artist from Galeries Émergentes will be chosen by a specially appointed jury to exhibit at Lafayette Anticipations the following year. The Lafayette Prize rewards the artist as well as the gallery who will be reimbursed its participation fee. For the full list of exhibitors in Galeries Émergentes, please visit parisplus.artbasel.com/galeries-emergentes.

About Art Basel Founded in 1970 by gallerists from Basel, Art Basel today stages the world's premier art shows for Modern and contemporary art, sited in Basel, Miami Beach, Hong Kong and Paris. Defined by its host city and region, each show is unique, which is reflected in its participating galleries, artworks presented, and the content of parallel programming produced in collaboration with local institutions for each edition. Art Basel’s engagement has expanded beyond art fairs through new digital platforms and a number of new initiatives such as the Art Basel and UBS Global Art Market Report, Intersections: The Art Basel Podcast and the BMW Art Journey. Art Basel's Global Media Partner is The Financial Times. For further information, please visit artbasel.com.

About Annabelle Ténèze

Annabelle Ténèze (1979) is Chief Curator of Heritage and Director of Les Abattoirs, Musée - Frac Occitanie Toulouse since 2016. She was first curator in charge of the graphic arts cabinet at the Musée national Picasso-Paris (2006 to 2012). She then became director of the Museum of Contemporary Art of the Haute-Vienne - Château de Rochechouart from 2012 to 2016. There she organized many monographic exhibitions (Jules de Balincourt, Eduardo Basualdo, Raoul Hausmann, Kent Monkman, Laure Prouvost, Carolee Schneemann, etc.). In les Abattoirs, she has organized, among other, exhibitions that combine both contemporary art and history, such as Medellín. A Columbian History, Picasso and Exile. An History of Spanish Art in Resistance, Revue noire. A History of African Contemporary Arts or La Déconniatrie. Art, exile and Psychiatry around Francois Tosquelles. This fall she will curate ‘Niki de Saint Phalle. The 1980s and the 1990s. Art Running Free’ at Les Abattoirs. Ténèze has edited and published on artists emerging in the 60s in several catalogs such as Marion Baruch, Jacqueline de Jong, Roy Lichtenstein, ORLAN, Peter Saul, Daniel Spoerri, and Tom Wesselmann.

About Pierre-Alexandre Mateos and Charles Teyssou

Pierre-Alexandre Mateos (1989) and Charles Teyssou (1988) are a duo of curators and writers based in Paris. In addition to curating the Conversations sector of the inaugural edition of Paris+ par Art Basel, they are currently working on Paris Orbital, a live program at Bourse de Commerce – Pinault Collection and the ongoing archives Arles Terminal City, LUMA Foundation, Arles. They recently co-curated with Kevin Blinderman an exhibition dedicated to the dandy figure of Jacques de Bascher at the Kunsthalle Bern and Treize, Paris. They were the editors-in-chief of L’Officiel Art and contribute to Mousse Magazine, Spike, and Double Magazine.

Selection Committee of Paris+ par Art Basel

Florence Bonnefous, Air de Paris, Paris

Ellen de Bruijne, Ellen de Bruijne Projects, Amsterdam

Daniel Buchholz, Galerie Buchholz, Cologne, Berlin, New York

Anton Kern, Anton Kern Gallery, New York

Niklas Svennung, Galerie Chantal Crousel, Paris

Georges-Philippe Vallois, Galerie Georges-Philippe & Nathalie Vallois, Paris

Christophe Van de Weghe, Van de Weghe, New York

The experts for the Galerie Émergentes sector:

Isabelle Alfonsi, Marcelle Alix, Paris

Mark Dickenson, Neue Alte Brücke, Frankfurt

Simone Subal, Simone Subal Gallery, New York

Partners

Paris+ par Art Basel’s Associate Partners are Louis Vuitton and Tezos, with Audemars Piguet as Show Partner. Paris+ par Art Basel is also supported by David Yurman as Official Partner of Sites, groupe Galeries Lafayette as Official Partner of the Galeries Émergentes sector, BMW as Official Automotive Partner and Vitra as Official Furniture Partner.

The Show's Host Partners are Sanlorenzo, Lalique and Guerlain with Maison Ruinart as Official Provider. For more information, please visit artbasel.com/partners.

Paris+ Media Partners include Art Basel's Global Media Partner The Financial Times, Beaux Arts Magazine, Connaissance des Arts, Le Journal des Arts, Le Quotidien de l'Art, Numéro art, L’OEil and The Art Newspaper.

Serhat Akavcı, Fotoğraf Tekniğiyle Nereye Koşuyor?

Serhat Akavcı, LP035, 2022, foto heykel, deri üstüne dijital, baskı, 37x37x20 cm.



Labirent Sanat, 13 Ekim- 19 Kasım 2022 tarihleri arasında Serhat Akavcı’nın son dönem işlerinin yer aldığı “Loop” isimli kişisel sergisini sunuyor. C. G. Jung “Ruh, İnsan, Sanat, Edebiyat” kitabında modern tıbbın kurucusu Paracelsus’un öğretisine yer verir. “Paracelsus, Limbus bir dairedir, canlı dünya büyük bir dairedir, insan ‘Limbus minör’ yani küçük dairedir. Mikrokozmozdur. Dolayısıyla dışarıda olan her şey içerde, yukarıda olan her şey aşağıdadır” demektedir. İnsan bu sonsuz ve parçası olduğu evren içinde deneyimleri ile şekillenir. Doğduğu aile, coğrafya, toplumsal ve sosyo-kültürel yapı, ilişki halinde olduğu her şey ve genetik miras kişinin ‘ben’ini şekillendirir. Bununla beraber ‘ben’ de çevresini biçimlendirir. Kosmosda her şey birbiriyle ilişkilenme kapasitesiyle kuşatılmıştır. Her varlık birbirini deneyimlemeye açıktır.

Loop sergisi, açıklık içinde varoluşunu sürdüren bireyin, hayatının belli bir döneminde yaşadığı travmatik olguların yıkıcı etkisiyle mücadelesine ve bu olguların döngüsel yapısına odaklanmaktadır. Farkındalık şifalanma süreci için yeterli mi? Bu döngüyü kırmak mümkün mü? Bedensel çıplaklığı aşmak mı, zihinsel çıplaklığa ulaşmak mı, daha zor? Bizi kişisel deneyimlerimizi, sırlarımızı paylaşmaya iten motivasyon nedir? Kişi hangi koşul ve şartlarda merkeziliğinden çıkar? Kişisel deneyimin başka birine aktarımındaki sınırlar nelerdir? gibi sorular Serhat Akavcı’nın üretim sürecini şekillendirmektedir.


Serhat Akavcı, LP019, 2022, fotoğraf tabanlı dijital manipülasyon, arşivsel pigment baskı, 70x47 cm.


Tıpkı bedensel rahatsızlıklarımızın habercisi ağrı, ateş, vb. semptomlar gibi kronik mutsuzluğu, huzursuzluğu erteleyip, baskılamak, görmezden gelmek çoğu zaman kaçınılmaz olan daha büyük sıkıntıları temellendirir. Jung’un “…İnsan kendi gölgesiyle yüzleşip hesaplaşmayı öğrenirse dünya için gerçek bir şey yapmış olur, günümüzün devasa, çözülmemiş toplumsal sorunlarının küçük bir parçasını sırtlanmış olur” saptamasında aslında ilişkisel varlık olan insanın, bireysel açmazlarının, tüm çevresine hatta gelecek nesillere aktarabildiğini düşününce, travma ile baş edebilmenin ve döngüyü kırmanın önemini hissettirir.   

“Loop” sergisinin hazırlık sürecinde projeye dahil olan katılımcıların/modellerin kişisel öykülerini, deneyimlerini, hayattaki dönüm noktalarını aktarımıyla oluşan birikimin, beden dili üzerinden anlatımında ifade bulan Akavcı’nın işlerini 19 Kasım tarihine kadar Labirent Sanat’ta görebilirsiniz.

 

Labirent Sanat

Çatma Mescit Mah. Tepebaşı Cad. No: 56 K: 2 34430, Beyoğlu / İstanbul

Ziyaret saatleri: Salı - Cumartesi: 11.00 - 19.00

Detaylı bilgi ve daha fazla görsel için: info@labirentsanat.com | +90 531 712 45 25

 

Serhat Akavcı, LP032, 2022, fotoğraf tabanlı dijital manipülasyon, arşivsel pigment baskı, 57x46 cm.


SERHAT AKAVCI - “LOOP”

Labirent Sanat presents the solo exhibition titled “Loop” featuring Serhat Akavcı's latest works between 13 October-19 November 2022.

C. G. Jung, in his book “Spirit in Man, Art, and Literature”, includes the doctrine of Paracelsus, the founder of modern medicine. Paracelsus, “Limbus is a circle. The animate world is the larger circle, man is the ‘Limbus minor,’ the smaller circle. He is the microcosm. Consequently, everything without is within, everything above is below” says. Man is shaped by his experiences in this infinite universe of which he is a part. The family, geography, social and socio-cultural structure, everything he is in contact with, and genetic heritage shape the 'I'. However, the 'I' also shapes its environment. Everything in the cosmos has the capacity to be interrelated. Every being is open to experiencing each other.

Loop exhibition focuses on the individual's struggle with the destructive effects of the individual or social traumatic events he has experienced in a certain period of his life, and the cyclical nature of this phenomena. Is awareness sufficient for the healing process? Is it possible to break this cycle? Is it more difficult to overcome bodily nakedness or to attain mental nakedness? What motivates us to share our personal experiences and secrets? In what conditions does the person become decentralized? What are the limits to the transfer of personal experience to someone else? These questions shape the production process of Serhat Akavcı.

Serhat Akavcı, LP040, 2022, foto heykel, deri üstüne dijital baskı, 27x21x19 cm.


Just like pain and fever, which are the precursors of our bodily ailments, delaying and suppressing chronic unhappiness and uneasiness, often grounds the inevitable bigger problems. Considering that the individual dilemmas of the human being, who is essentially a relational being, can be transferred to his entire environment and even to future generations, in Jung's determination that “...if a person learns to face his own shadow and come to terms with it, he will have done something real for the world, shouldering a small part of today's huge, unresolved social problems” makes us feel the importance of dealing with our dark side and breaking the cycle.

You can see the works of Akavcı which are expressed in the body language of the accumulation created by the personal stories, experiences, and life-turning points of the participants/models involved in the project during the preparation process of the “Loop” exhibition, at Labirent Sanat until 19 November.

Labirent Sanat

Çatma Mescit Mah. Tepebaşı Cad. No: 56 K: 2 34430, Beyoğlu / İstanbul

Visiting hours: Tuesday - Saturday: 11.00 - 19.00

For more information and images: info@labirentsanat.com | +90 531 712 45 25

12 Nisan 2022 Salı

HASAN BASRİ İNAN “BİR ÖMÜRLÜK MİSAFİR” SERGİSİYLE İZMİR’DE

Hasan Basri İnan, "Bir Ömürlük Misafir'', 2021, tuval üzerine yağlıboya ve akrilik, Çap: 110 cm.


Ressam Hasan Basri İnan’ın kişisel sergisi Karaca Kültür Merkezi’nde açılıyor. Genç ressamın, “Bir Ömürlük Misafir” adını verdiği kişisel sergisi Karaca Kültür Merkezi’nde 13 Nisan - 30 Nisan tarihleri arasında görülebilir.

Röportaj: Ümmühan Kazanç

 

Hasan Basri İnan, "Bir Ömürlük Misafir'', 2021, tuval üzerine yağlıboya ve akrilik, Çap: 150 cm.


Sevgili Hasan Basri İnan, kişisel sergin ile İzmirli sanatseverlerle buluşuyorsun. Heyecanlı olmalısın. Tebrik ederiz. “Bir Ömürlük Misafir” adını verdiğin serginde izleyiciler nasıl bir sergi izleyecek? Serginin konseptini senden dinleyebilir miyiz?

Her serginin ayrı bir heyecanı olduğu gibi, bu serginin de heyecanı bir başka tabii ki, çünkü İzmir’deki ilk kişisel sergim. Yeni bir konseptle sanatseverlerin karşısına çıkıyorum. Önceki resimlerime aşina olan insanlar ufakta olsa konseptteki değişikliğin farkına varacaklardır. Bunu şundan dolayı söylüyorum. İki sene önce Ankara Soyut Galerisi’ndeki “Derviş” temalı kişisel sergim sanatseverler tarafından büyük ilgi görmüştü. Bu sergide de aynı heyecanı yaşamak istiyorum. Sergide yer alan on altı eser, yaklaşık 1,5 yıl gibi uzun bir sürede tamamlandı. “Bir Ömürlük Misafir” ismini kullanmamdaki asıl sebeplerden birisi de evinizin duvarına asacağınız bir eser, size ve ailenize bir ömür misafir olacak. Belki daha sonraki yıllarda sizdeki eser, bir başka ailenin misafiri olacak. Bu süre belki uzun, belki kısa… Ama o hep misafir olarak ağırlanacak. Türk Kültürünün önemli bir özelliği ise, misafirperver olmasıdır. Gelen misafir en iyi şekilde ağırlanır, el üstünde tutulur… Bunun gibi daha pek çok özellik sayılabilir. Serginin ismi de buradan gelmektedir.

Sergide kimi zaman hüzünlü bir kız çocuğu, kimi zaman masum bir portre, kimi zaman ise elinde tuttuğu kedinin vermiş olduğu bir tebessümle bakan çocuk ile karşı karşıya kalacaksınız. Zaman zaman Anadolu’dan bir çoban portresi, belki fotoğraf çekilmekten rahatsız olmuş, tahta bir atın üzerindeki çocuk portresi… Belki bir film sahnesi aklınıza gelecek… Birkaç adım sonra içinizi büyük değerlerin yanında hissetme mutluluğu saracaktır. Bunlar, Yunus Emre, Âşık Veysel ve Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk portrelerdir.

           

Hasan Basri İnan, "Bir Ömürlük Misafir'', 2022, tuval üzerine yağlıboya ve akrilik, 150x110 cm.

Portre çalışmalarında topluma mal olmuş ancak hakkında görsel verinin bulunmadığı kişiliklere bir anlamda suret inşa ediyorsun. Bu bağlamda portre tekniğin hakkında bilgi alabilir miyiz? Portreler siyah beyaz ama arka plan renkli.

Sergide, eser - izleyici bir bütün haline gelecek. Eser içerisinde yer alan imgeler, bir zamanlar yaşanmış ve yaşantı kesitlerinden anlık görüntü alınarak resmedilmiştir. İmgenin her parçası, kendi içinde bir içeriği taşımayı amaçlamıştır. Yapıtın içerisinde yer alan imge, izleyici ile göz göze gelmesi ve izleyiciyi uzun bir yolculuğa sürüklemesi, bu yolculukta izleyicinin belleğindeki bazı anıları kısa süreliğine hatırlanmasını sağlayacaktır. Bu çekilen bir fotoğraf ya da bir nakkaş duyarlılığında işlenen arka plan…

Bu portreler üzerinde açığa çıkan eskiye olan yakınlık, siyah-beyaz fotoğrafların yağlıboyaya geçişinin ön zeminini hazırlamaktadır. Portre’nin, “Fotoğrafik Görüntü” temsili üzerinden hazırlanan ve onları geleneksel çini ve kilim motifleriyle destekleyen yeni anlam arayışlarını da beraberinde getirmektedir. Fotoğrafik görüntünün içinde yer alan imge, onu yansıtan zaman algısını anlaşılabilecek bir biçimde somutlanmıştır. Resmedilen figürün siyah-beyaz olması, geçmiş zamanlardan bir felsefeyi uzak zamanlardaki köklerinden günümüze taşırken, kimi zaman resimlenen anonim portreler, kimi zaman aşina olduğumuzu sandığımız bir dervişin, kimi zamansa saraylı bir hanımefendinin tasviri olarak betimlenmektedir. Eserlerde arka planın renkli oluşu ise, dönemin insanının ne zorluklar çekerek o kökboyaları ile yaptığı yünden ilmiklenmiş ipleri görmezden gelemezdim. Onu dokuyan ellerin emeği ve gözlerin nuru ilk günkü renkleri ile ruhumuzu bütün güzellikleriyle demlemektedir.


Hasan Basri İnan, "Bir Ömürlük Misafir'', 2022, tuval üzerine yağlıboya ve akrilik, 150x110 cm.


Üzerinde çalışacağın portreleri nasıl seçiyorsun? Belli kriterlerin var mı?

Portreleri seçmek resim yapmaktan daha zor desem inanır mısınız? Beni her zaman ön tasarım/taslak/eskiz aşaması zorlamıştır. Çünkü bununla ilgi çok fazla fotoğraf arşivlerine ve koleksiyon fotoğraflarına bakıyorum. Dikkati mi çeken bir portre gördüğüm zaman ona uzun uzun bakıyorum. O fotoğraf ile bir bağ kurmaya çalışıyorum. Bazen saatlerce o fotoğrafı elime alıp ona bakıyorum. Bu süre içerisinde yapacağım resim ile fotoğraf arasında bir iletişim kuramazsam, fotoğrafı kaldırıyorum. Bu süreç bazen bir haftayı bulabiliyor.

Portreleri seçerken en çok kişinin ifadesi, duruşu, yanında bulundurduğu nesnesi, dönemin kıyafetleri ve döneme ait arka plan, kriterlere uyduğu zaman resmin alt yapı sürecini biraz daha hızlandırmış oluyor. Taşlar yerine oturduğunda işim biraz daha hafiflemiş ve keyifli bir sürecin başlangıcına ilk adımı atmış oluyorum. Şunu da atlamamak lazım, bazen seçtiğim portre bütün kriterleri eksiksiz tamamlasa da, plastik anlamda beni tatmin etmiyorsa o portreye bir takım imgeler ekliyorum. Bu bazen üzerindeki takılar olabiliyor, bazen kıyafetin tasarımını değiştiriyorum. Kendimce yorumlamalarda bulunuyorum. Fotoğraf belirleme kriteri bu şekilde gerçekleşiyor.

 

Hasan Basri İnan, "Bir Ömürlük Misafir'', 2022, tuval üzerine yağlıboya ve akrilik, 150x110 cm.


Foto-gerçekçi bir tarzda çalışıyorsun. Foto-gerçekçi resim senin için ne anlam ifade ediyor?

Foto-gerçekçi resimler oldum olası hem dikkatimi çekmişti. Özellikle oryantalist resimlere büyük hayranlık duyuyorum. O dönemde yaşamayı ve o dönemin etkilerini resimlerimde görmeyi çok isterdim. İlerleyen süreçlerde bununla ilgi çok derin fikirlerin yer alacağı bambaşka bir konsept ile sanatseverlerin karşısına çıkacağım. Şimdilik bu kadar tüyo verebilirim. Özellikle günümüzde foto-gerçekçi resimler yapan genç sanatçı arkadaşlarım var. Onları da hayranlıkla takip ediyorum. Bu süreç gerçekten de sabır gerektiriyor. Çünkü üzerinde çalışmaya başladığımız zaman onu bitirmek için değil de onu plastik anlamda en güzel hale getirmek için çabalarız. Şu da bir gerçek, foto-gerçekçi resimlerin ne kadar çok hayranı varsa o kadar çokta sevmeyeni var. Bu bence zevk meselesi. Kimi insan soyut resim severken, kimi de gerçekçi resimlerden hoşlanır. İzleyici, ona yakın olan, onunla bağ kuran eseri izler.

Foto-gerçekçi resimlere ilk, “acaba yapabilir miyim?” diyerek başladım. Çok fazla sanatçı paleti inceledim. Kullandıkları renkleri, fırçaların numaralarını, kıl boyutu, tuval bezinin dokusu gibi önemli detayları inceledim. Deneyip gördükten sonra kendimi bu şekilde geliştirdim. İlk etapta zor gibi gelse de o işi sevdikten sonra zorluk ortadan kalkıyor ve üretim süreci bu şekilde ilerliyor.

Aslında lisans ve yüksek lisans eğitimini seramik üzerine yaptın. Resme geçiş nasıl oldu, yoksa derinlerde bir yerde hep resim aşkı mı vardı?

Geçenlerde ilkokul birinci sınıf defterimi karıştırırken şuna denk geldim; Resim yap, Resim yap ve yine Resim yap… Bunu sayfalarca yazdığımı fark ettim. Demek ki bilinçaltımda bu şekilde yer edindi. İlkokul dönemimde babamın bana yaptığı resimler hep güzel gelirdi. Ondan kaynaklı bende resim yapmaya başladım. İlkokul ve ortaokulda yaptığım resimler öğretmenlerim tarafından hep sınıf panosuna ya da okulun panosuna asılırdı. Böyle olunca ben daha çok resim yapmaya başladım ve resim yaptıkça da mutlu oluyordum. Ortaokuldayken sınıf öğretmenimiz bizlere, “ileride hangi mesleği yapmak istiyorsunuz” konulu bir kompozisyon yazmamızı istemişti. Ben oraya iki şey yazmıştım. İlki futbolcu olmak, ikincisi ressam olmaktı… Dokuz yıl amatör olarak bazı kulüplerde futbol oynadım. Daha sonra futbolu bırakıp resme yöneldim. Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü’nü kazandım. Bu sırada yolum Ahmet Yeşil ile kesişti. Bu benim dönüm noktam oldu diyebilirim. Ahmet Yeşil’in benim üzerimde tarif edilemeyecek kadar emeği vardır. Desteğini benden hiç esirgememiştir… Ne kadar resim bölümüne geçmeyi istesemde sürekli önüme engeller çıkıyordu. Buda beni daha çok hırslandırmıştı. Üniversitede seramik eğitimi alırken diğer yandan evimin odasında resim yarışmalarına hazırlanıyordum. Katıldığım ilk resim yarışmasında Ahmet hocamın bana verdiği tuvale resim yapmıştım ve o resimle de ödül almıştım. Bunun bendeki yeri çok özeldir. Hala o resmi saklarım. Ne kadar satın almak isteyen kişiler olduysa, kimseye veremedim. Bazı şeylerin manevi değeri, maddi değerden daha ağırdır. Bir sonraki yıl yine bir resim yarışmasına katılmıştım. Yine tuvalimi Ahmet hocam vermişti. Ve yine ondan da ödül almıştım. O resimde hala bende duruyor. Keşke her insanın hayatına böyle derinden dokunan ve o kişiyi özel hissettiren birisi olsa diyorum. Ahmet Yeşil ile beraber yurtiçi-yurtdışı sergilere, sempozyumlara gidiyoruz. Bizleri oradaki sanat ortamıyla tanıştırıyor. Şunu çok rahat bir şekilde söyleyebilirim ki, bana göre Ahmet Yeşil kendi döneminin en büyük sanatçısıdır! Ben de böyle bir ustanın yanında yer aldığımdan dolayı çok onur duyuyorum.

 

Hasan Basri İnan, "Aşık Veysel'', 2021, tuval üzerine yağlıboya ve akrilik, 150x110 cm.


Son olarak gelecek ile ilgili planlarını öğrenebilir miyiz? Seramik ve resim sanatını bir araya getiren çalışmalar görür müyüz sonraki sergilerinde?

Gelecekle ilgili hayal etmesi bile çok güzel, keyif veren planlarım var. Şu kadarını söyleyebilirim ki bu hayallerin gerçekleşmesi için çok çalışıyorum ve bu disiplini sürekli hale getirmek için çaba sarf ediyorum. Benden beklentisi olan çok fazla tanıdığım insan var. Hem onların beklentilerini hem de kendi hayallerimi gerçekleştirmek sadece benim çabalarımla olacak bir şey. En büyük hayalim sanat tarihine mâl olabilmek.

Seramiğin bendeki yeri çok özel, ona anlam yüklemek, onunla çalışmak çok keyif veriyor. Ara vermemdeki başlıca nedenlerden biriside, bir seramik/porselen fırınımın olmaması. Kendi çabalarımla bir fırın inşa ettiysem de orijinali gibi verim alamadım. Yaptığım fırının birazda tehlikeli olması bu süreci yavaşlattı. Fakat en kısa sürede bir yanda seramik, diğer yanda resim yaparak sanatseverlerin karşısına çıkacağım. Seramik form ve yüzeylerine resimsel anlatımlar ve imgeleri aktardığım yeni anlam arayışları da beraberinde gelecektir.


Hasan Basri İnan.

Hasan Basri İnan kimdir?

1992 yılında Malatya’da doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Mersin’de tamamladı. 2011 yılında Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'ne dereceyle giren sanatçı, 2015 yılında Seramik Bölüm birincisi ve Güzel Sanatlar Fakülte ikincisi olarak mezun oldu. 2015 yılında Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Bölümü, Yüksek Lisans Programını birincilik ile kazandı. 2011 yılından beri, Ressam Ahmet YEŞİL’in rehberliğinde çalışmalarını sürdürmeye devam etmekte ve bu eğitim süreci, Ahmet Yeşil’in yol göstericiliği ile ilerlemektedir. Şu ana kadar 7 kişisel, 60’dan fazla karma sergi, 10’dan fazla ulusal ve uluslararası jürili sergiler, Workshoplar, Sempozyumlar ve Çeşitli Etkinliklerde yer alan İnan’ın, 5 Ulusal, 5 Uluslararası ödülü bulunmaktadır. Almanya, Fransa, İngiltere, Portekiz ve İspanya’da da karma sergilere katılan sanatçı 2016 yılından bu yana çalışmalarını Mersin’deki atölyesinde sürdürmekte.

6 Nisan 2022 Çarşamba

ARZU ARSLAN’IN “SONSUZ GÜNEŞ – SENTEZ” İSİMLİ SERGİSİ ANKARA’DA



Arzu Arslan’ın “Sonsuz Güneş – Sentez” isimli seramik sergisi Ankara’da Türk Amerikan Derneğinde 25 Nisan 2022 tarihine kadar izlenebilir. 2010 yılından bu yana seramik sanatıyla profesyonel olarak ilgilenen Arzu Arslan sergisiyle ilgili kaleme aldığı manifestosunda şu cümlelere yer veriyor: “ Bir çok uygarlığa ev sahipliği yapmış medeniyetler beşiği Anadolu, binlerce yıllık tarihiyle günümüz sanatına ve sanatçısına ilham vermeye devam ediyor. Anadolu’da binlerce yıldır devam eden çömlekçilik, evriliyor, klasik sanatlar modern sanatlara göz kırpıyor. Sentez, bu konseptin açığa çıkışı, evrilişi, aynı zamanda devrimleşmesi anlayışını da doğuruyor. Sentez, Klasik İznik seramiklerinin 21.yy dünya seramiklerine adaptasyon çabasıdır. Köklerimizden gelen birikimlerin, Anadolu kültür ve ritüelleriyle kaynaşması ve dünyaya entegre olma yolculuğunun ilk safhasıdır.

Arzu Arslan, Fes.


Bedenimi, gözlerimi, ruhumu ve güzel Türkçe'mizi veren kültürümün ve ülkemin bir parçasıyım. Biz biriz.

Hep yukarı bakarız. İnsanlar yukarıya bakmak için doğmuşlardır. Sonsuz güneşin sonsuz koşusunu yaptığı yere. Yıldızımız bizden çok önce vardı ve hepimiz gittiğimizde de parlayacak.

Esnek kili ellerimde tutuyorum ve ondan ne yapacağımı düşünüyorum. Zarif bir vazo mu? Yoksa basit bir tabak mı? Önemli değil. Eserlerime ruhumun sıcaklığını ve ellerimin ustalığını koymak istiyorum. Yarattığım her nesneye göğsümde yanan küçük güneşimden bir parça koymak istiyorum. Üstümüzde parlayan yıldız gibi sonsuz bir güneş değilim. Ama çalışmalarım aracılığıyla ışık ve sıcaklık vermek istiyorum. Elimden geldiğince.”

Arzu Arslan, Rumi Trio.


Eternal sun – Synthesis Manifest by Arzu Arslan

Anatolia, the cradle of civilizations that has hosted many civilizations, continues to inspire today's art and artists with its thousands of years of history. Pottery, which has been going on for thousands of years in Anatolia, is evolving, classical arts winking at modern arts. The emergence of this concept in the synthesis gives rise to the understanding of evolution as well as the revolution. Synthesis is an effort to adapt Classical Iznik ceramics to the world ceramics of the 21st century. It is the first stage of the journey of merging the accumulations from our roots with Anatolian culture and rituals and integrating with the world.

I feel like part of my culture and part of my country, which gave me a language, my body, my eyes and my soul. We are one. We always look up. People were born to look up. Where’s eternal sun makes its endless run. Our star was long before us and will shine when all of us are gone.

I clutch the pliable clay in my hands and think about what I will make of it. Elegant vase? Or a simple dish? It does not matter. I want to put the warmth of my soul and the mastery of my hands to my works of art. I want to put a piece of my little sun burning in my chest into every object that I create. I am not such an endless sun as the star that shines above us. But I want to give light and warmth through my works. For as long as I can. (Arzu Arslan).


 

Arzu Arslan, Day And Night.



ARZU ARSLAN KİMDİR?

Born in 14th of January 1975 in Ankara, Turkey. After graduated from Yukselis College in 1993, she studied Business Administration in Anatolia University – Eskisehir. She graduated in 1998 and started her finance career at Akbank this year. For 10 years she worked in various departments. She quited her finance career in 2008. Since 2010 she has been attending to State’s various art courses such as ceramics and Traditional Turkish Ceramic Art: Çini, also she has got private lessons from çini artists. She is participating in art auctions in Turkey in wellknown art galleries.

PROJECTS & EXHIBITIONS

2022    Solo exhibition – Eternal Sun – Synthesis / Sonsuz Güneş  - Sentez Turkish American Association, Ankara, Turkey 5th-25th April 2022

2021    Attended to Group Exhibition in Istanbul, Turkey, Apollon D'art Gallery on 18th December 2021

2021    Attended to Love In Art virtual exhibition, by Pepney Gallery - Ireland, 11th December 2021

2021    Attended to National Day of Turkey online exhibition, Gallery Punto, Turkey, 29th October 2021

2021    Interview with Mecmua Istanbul, 22nd October 2021

2021    Attended to Lost & Found online exhibition, by Vacant Museum, 20 August 2021

2021    Attended to Women's Day Online Exhibition, 8th March 2021, Antalya Municipality, Turkey

2021    Honorable Mention – 2nd “Solo Exhibition  & Group Exhibition" Online Art Competition, 27th January 2021, Albe Art Gallery, United Arab Emirates

2021    Attended to online exhibition Nef-es (breath) 5th January – 17th February 2021, Akeramos Art Gallery, Bursa, Turkey

2020    Attended to online exhibition Open Minded 15th November 2020, represented by Albe Art Gallery (United Arab Emirates)

2020    Finalist in The Brick Lane Gallery London opencall for artists, selected from 40,7K artists all around the world (5th october 2020)

2020    Attended to the PortArt &TEV (Turkish Education Foundation) project, for the health workers who were lost from Covid-19) chtildren's education.the project consist of an enormous auction and an exhibition on 29 October 2020

2020    Attended ArtAnkara 6th Contemporary Art Fair, sponsored by Ankara Life Magazine (12-15 March 2020)-Ankara

2020    Attended ArtAnkara 6th Contemporary Art Fair, represented by Boho Art Gallery (12-15 March 2020) -Ankara

2020    Attended her first group exhibition in Boho Art Gallery- Ankara (29th February-6th March 2020)

In 2019 she had a project with the Singaporean Embassy-Ankara. She was commissioned with commerative Iznik style plates which were presented to Turkish and Singaporean Ministers, mayors and diplomats