Mahmut
Aydın, “İzler”, 2023, Karton, Değişken ölçüler, Sanayiden Manzaralar Sergisi,
Summart.
Seyrantepe
Sanayi Mahallesi’nde atölyeleri olan sanatçıların üretimlerini Nazlı Pektaş
küratörlüğünde bir araya getiren “Sanayiden Manzaralar” isimli karma sergi
Summart’ta açıldı. Sergi, 5 Ekim - 30 Kasım 2023 tarihleri arasında
izlenebilir.
Seyrantepe
Sanayi Mahallesi, kent belleğinde yan sanayi ve tamir servisleriyle bilinse de aynı
zamanda yıllardır İstanbul’da birçok sanatçının yaratıcı üretimlerini
gerçekleştirdikleri atölyelerin adresi. Sanatla endüstriyel üretimin giderek
sentezlendiği hibrit bir bölgeye dönüşen Seyrantepe Sanayi Mahallesi’nde yer
alan Summart, “Sanayiden Manzaralar” sergisi ile atölyeleri bu bölgede yer alan
sanatçılardan Mahmut Aydın, Can Aytekin, Mahmut Celayir, Antonio Cosentino,
Ahmet Elhan, Leyla Emadi, İnci Furni, Aynur Önürmen, İrfan Önürmen, Kemal
Seyhan, Rüçhan Şahinoğlu ve Demet Yalçınkaya’nın serginin kavramsal çerçevesine
uygun olarak üretilmiş yeni eserlerini kapsayan bir seçkiye yer veriyor.
Mahmut Celayir, “Toplayıcılar”, 2023, Tuval üzeri yağlıboya, talaş ve
kâğıt, 200 x 300 cm, Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart.
“Sanayiden
Manzaralar”, 12 sanatçının atölyelerine adres olarak seçtiği bölgeyle girdiği
teması takibe alıyor ve bu teması “manzara” ile birleştirerek izleyiciyi sanayi
ile birlikte düşünmeye davet ediyor. Söz konusu “manzara”, sergide hem kendisi
olarak varlık gösterirken hem de güçlü bir metafor olarak karşımıza çıkıyor.
İlhamını, atölyeleri sanayi bölgesinde yer alan sanatçılardan alan sergide yer
alan eserler, sanatçıların sanayi bölgesini üretim yeri olarak seçme sebebinden
başlayarak, bölgenin tarihine, bugününe, içinde yaşayan, çalışan, emek veren
tüm sanayi bölgesi manzaralarına ışık tutuyor.
Serginin
küratörlüğünü üstlenen Nazlı Pektaş, serginin tematik çerçevesini, “Sanatçıların
sanayi bölgesinin sokaklarından, derinlerinden, duvarlarından, kokusundan,
sesinden, bağırsaklarından, gökyüzünden, sakladıklarından / gösterdiklerinden,
biriktirdiklerinden / püskürttüklerinden ve içinden / dışından, kendilerinde
kalanı gösterdikleri bir sergidir” şeklinde yorumluyor.
Leyla
Emadi, “RANTİSTAN”, 2023, Beton, demir, 30 x 165 x 7 cm, Sanayiden Manzaralar
Sergisi, Summart.
Sergi,
Sanayi Devrimi’nden günümüze dek giderek daha karmaşık hale gelen sanat emeği
ile üretim koşulları arasındaki ilişkiyi, sanatçıların teknoloji ve endüstriden
yararlanma biçimlerini, kültürel market ve kapitalist ekonomik düzen arasındaki
belirsiz dinamikleri konu alarak, yerel atölyelerin farklı yorumlarına dikkat
çekiyor. Summart’ın sanayi bölgesinin içinde bir galeri olarak var olması ile
serginin merkezine aldığı söz konusu temalar, aynı mahallenin ikliminde izleyiciye
farklı manzaralar sunuyor.
Sanat tarihi alanında kalıplaşan manzara kavramını yeniden düşündüren, aynı zamanda endüstriyel ve sanatsal üretimleri bir alanda doğuran, büyüten ve yaşatan sanayi bölgeleri ile olan teması gösteren Nazlı Pektaş küratörlüğündeki “Sanayiden Manzaralar”, 30 Kasım 2023 tarihine kadar Summart’ta ziyaret edilebilir.
İrfan Önürmen, “Çırak”, 2023, Buluntu malzemeler, Değişken ölçüler,
Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart.
Bilgi İçin
Summart
Adres: Summa Plaza, Huzur Mah. Fazıl Kaftanoğlu Cad. No: 3 Seyrantepe/İstanbul
Nazlı Pektaş Hakkında
Sanat
Tarihçisi, eleştirmen. Lisans eğitimini Mimar Sinan Üniversitesi Sanat Tarihi
bölümünde (1998), Yüksek Lisans eğitimini Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar
Fakültesi Seramik-Cam bölümünde (2008), sanatta yeterliliğini ise Marmara
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim bölümünde (2013) tamamlamıştır.
Halen Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde öğretim görevlisi olarak
dersler veren Pektaş, Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde de
öğretim görevlisi olarak dersler vermektedir.
Sanat
tarihçisi/eleştirmen Nazlı Pektaş’ın makaleleri Sanat Dünyamız (YKY), Art
Unlimited, gibi sanat dergilerinde, Artful Living, Argonotlar adlı portalda,
Cumhuriyet Gazetesi’nde ve çeşitli sergi kataloglarında yayımlandı ve
yayınlanmaya devam etmektedir. Gazete Oksijen O2’DE Temas/Yorum isimli
köşesinde her hafta yazıları yayımlanmaktadır.
Pektaş’ın
Türkiye’de sanata ve kültüre emeği geçen isimlerle yaptığı söyleşilerinden
oluşan, “Bellek / Emek “isimli kitabı 2017 yılında Yapı Kredi Yayınları (YKY)
tarafından yayımlanmıştır. Pektaş, İş bankası Kültür Yayınları tarafından
yayımlanan “Bir Seyyahın Resimli Güncesi Muhsin Kut” (2017) isimli kitabın
yazarıdır. Pektaş’ın yazıları farklı kitaplarda yayınlanmaya devam etmektedir.
2018 yılında Corpus Yayınları tarafından yayımlanan, İmgenin Zamanı: Sanat,
Hafıza, Direniş isimli kitapta “Yeryüzü Çoğalırken Ölmek” başlıklı bir yazısı
bulunmaktadır. Yapı Kredi Yayınları Cogito dizisinden çıkan “Cinsiyeti Yazmak”
(2016) isimli kitapta “Ana Mendieta’nın İzleri” başlıklı bir yazısı
yayımlanmıştır. Ayrıca Doruk Yayınları tarafından yayımlanan, Belgesel / Kısa
Film / Video Sanatı (2018) isimli kitapta “Hakikati Alt Etmek: Rezan Yeşilbaş,
Cengiz Tekin ve Ferhat Özgür'ün Yapıtlarında Hayat, Oyun ve Mana” isimli bir
yazısı yer almıştır.
Nazlı
Pektaş farklı sergilerin küratörlüğünü yapmayı sürdürmektedir. 2023 yılında
CKM’de açılan Görünür Görünmez Beden sergisinin eş küratörlüğünü yapan Pektaş,
2022 yılında AKM’de açılan “Gençler Yolda” başlıklı serginin de eş küratörüdür.
2022 yılında, Contemporary İstanbul Vakfı'nın Fişekhane'de bulunan sanat alanı
Cocoon’da açılan Video’daki Manzara sergisi, Bilsart’da 2021 Şubat ayında
açılan “na/mütenahi hürriyet” sergisi, Yapı Kredi Kültür Sanat’ta, 2018’de
açılan “İntihal mi?/ Hal mi?” başlıklı grup sergisi ve 2017 yılında Marmara
Üniversitesi Cumhuriyet Müzesi ve Sanat Galerisi’nde açılan "A4” başlıklı
grup sergisi küratörlüğünü yaptığı sergiler arasındadır.
Nazlı
Pektaş çeşitli kültür ve sanat kurumlarında seminerler vermekte, konuşma
dizileri ve sergiler düzenlemektedir. Nazlı Pektaş, Uluslararası Sanat
Eleştirmenleri Derneği (Aica Türkiye) üyesidir.
Aynur Önürmen, “İsimsiz”, 2023 (detay), Çoklu heykel yerleştirme, sünger ve akrilik, Değişken ölçüler, Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder