10 Ekim 2023 Salı

Nazlı Pektaş’ın Küratörlüğünü Üstlendiği “Sanayiden Manzaralar” Sergisi Summart’ta

        Mahmut Aydın, “İzler”, 2023, Karton, Değişken ölçüler, Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart.


Seyrantepe Sanayi Mahallesi’nde atölyeleri olan sanatçıların üretimlerini Nazlı Pektaş küratörlüğünde bir araya getiren “Sanayiden Manzaralar” isimli karma sergi Summart’ta açıldı. Sergi, 5 Ekim - 30 Kasım 2023 tarihleri arasında izlenebilir.

Seyrantepe Sanayi Mahallesi, kent belleğinde yan sanayi ve tamir servisleriyle bilinse de aynı zamanda yıllardır İstanbul’da birçok sanatçının yaratıcı üretimlerini gerçekleştirdikleri atölyelerin adresi. Sanatla endüstriyel üretimin giderek sentezlendiği hibrit bir bölgeye dönüşen Seyrantepe Sanayi Mahallesi’nde yer alan Summart, “Sanayiden Manzaralar” sergisi ile atölyeleri bu bölgede yer alan sanatçılardan Mahmut Aydın, Can Aytekin, Mahmut Celayir, Antonio Cosentino, Ahmet Elhan, Leyla Emadi, İnci Furni, Aynur Önürmen, İrfan Önürmen, Kemal Seyhan, Rüçhan Şahinoğlu ve Demet Yalçınkaya’nın serginin kavramsal çerçevesine uygun olarak üretilmiş yeni eserlerini kapsayan bir seçkiye yer veriyor.


Mahmut Celayir, “Toplayıcılar”, 2023, Tuval üzeri yağlıboya, talaş ve kâğıt, 200 x 300 cm, Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart.


“Sanayiden Manzaralar”, 12 sanatçının atölyelerine adres olarak seçtiği bölgeyle girdiği teması takibe alıyor ve bu teması “manzara” ile birleştirerek izleyiciyi sanayi ile birlikte düşünmeye davet ediyor. Söz konusu “manzara”, sergide hem kendisi olarak varlık gösterirken hem de güçlü bir metafor olarak karşımıza çıkıyor. İlhamını, atölyeleri sanayi bölgesinde yer alan sanatçılardan alan sergide yer alan eserler, sanatçıların sanayi bölgesini üretim yeri olarak seçme sebebinden başlayarak, bölgenin tarihine, bugününe, içinde yaşayan, çalışan, emek veren tüm sanayi bölgesi manzaralarına ışık tutuyor.

Serginin küratörlüğünü üstlenen Nazlı Pektaş, serginin tematik çerçevesini, “Sanatçıların sanayi bölgesinin sokaklarından, derinlerinden, duvarlarından, kokusundan, sesinden, bağırsaklarından, gökyüzünden, sakladıklarından / gösterdiklerinden, biriktirdiklerinden / püskürttüklerinden ve içinden / dışından, kendilerinde kalanı gösterdikleri bir sergidir” şeklinde yorumluyor.


Leyla Emadi, “RANTİSTAN”, 2023, Beton, demir, 30 x 165 x 7 cm, Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart.


Sergi, Sanayi Devrimi’nden günümüze dek giderek daha karmaşık hale gelen sanat emeği ile üretim koşulları arasındaki ilişkiyi, sanatçıların teknoloji ve endüstriden yararlanma biçimlerini, kültürel market ve kapitalist ekonomik düzen arasındaki belirsiz dinamikleri konu alarak, yerel atölyelerin farklı yorumlarına dikkat çekiyor. Summart’ın sanayi bölgesinin içinde bir galeri olarak var olması ile serginin merkezine aldığı söz konusu temalar, aynı mahallenin ikliminde izleyiciye farklı manzaralar sunuyor.

Sanat tarihi alanında kalıplaşan manzara kavramını yeniden düşündüren, aynı zamanda endüstriyel ve sanatsal üretimleri bir alanda doğuran, büyüten ve yaşatan sanayi bölgeleri ile olan teması gösteren Nazlı Pektaş küratörlüğündeki “Sanayiden Manzaralar”,  30 Kasım 2023 tarihine kadar Summart’ta ziyaret edilebilir.


İrfan Önürmen, “Çırak”, 2023, Buluntu malzemeler, Değişken ölçüler, Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart.


Bilgi İçin

Summart

Adres: Summa Plaza, Huzur Mah. Fazıl Kaftanoğlu Cad. No: 3 Seyrantepe/İstanbul


Nazlı Pektaş Hakkında

Sanat Tarihçisi, eleştirmen. Lisans eğitimini Mimar Sinan Üniversitesi Sanat Tarihi bölümünde (1998), Yüksek Lisans eğitimini Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik-Cam bölümünde (2008), sanatta yeterliliğini ise Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim bölümünde (2013) tamamlamıştır. Halen Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde öğretim görevlisi olarak dersler veren Pektaş, Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde de öğretim görevlisi olarak dersler vermektedir.

Sanat tarihçisi/eleştirmen Nazlı Pektaş’ın makaleleri Sanat Dünyamız (YKY), Art Unlimited, gibi sanat dergilerinde, Artful Living, Argonotlar adlı portalda, Cumhuriyet Gazetesi’nde ve çeşitli sergi kataloglarında yayımlandı ve yayınlanmaya devam etmektedir. Gazete Oksijen O2’DE Temas/Yorum isimli köşesinde her hafta yazıları yayımlanmaktadır.

Pektaş’ın Türkiye’de sanata ve kültüre emeği geçen isimlerle yaptığı söyleşilerinden oluşan, “Bellek / Emek “isimli kitabı 2017 yılında Yapı Kredi Yayınları (YKY) tarafından yayımlanmıştır. Pektaş, İş bankası Kültür Yayınları tarafından yayımlanan “Bir Seyyahın Resimli Güncesi Muhsin Kut” (2017) isimli kitabın yazarıdır. Pektaş’ın yazıları farklı kitaplarda yayınlanmaya devam etmektedir. 2018 yılında Corpus Yayınları tarafından yayımlanan, İmgenin Zamanı: Sanat, Hafıza, Direniş isimli kitapta “Yeryüzü Çoğalırken Ölmek” başlıklı bir yazısı bulunmaktadır. Yapı Kredi Yayınları Cogito dizisinden çıkan “Cinsiyeti Yazmak” (2016) isimli kitapta “Ana Mendieta’nın İzleri” başlıklı bir yazısı yayımlanmıştır. Ayrıca Doruk Yayınları tarafından yayımlanan, Belgesel / Kısa Film / Video Sanatı (2018) isimli kitapta “Hakikati Alt Etmek: Rezan Yeşilbaş, Cengiz Tekin ve Ferhat Özgür'ün Yapıtlarında Hayat, Oyun ve Mana” isimli bir yazısı yer almıştır.

Nazlı Pektaş farklı sergilerin küratörlüğünü yapmayı sürdürmektedir. 2023 yılında CKM’de açılan Görünür Görünmez Beden sergisinin eş küratörlüğünü yapan Pektaş, 2022 yılında AKM’de açılan “Gençler Yolda” başlıklı serginin de eş küratörüdür. 2022 yılında, Contemporary İstanbul Vakfı'nın Fişekhane'de bulunan sanat alanı Cocoon’da açılan Video’daki Manzara sergisi, Bilsart’da 2021 Şubat ayında açılan “na/mütenahi hürriyet” sergisi, Yapı Kredi Kültür Sanat’ta, 2018’de açılan “İntihal mi?/ Hal mi?” başlıklı grup sergisi ve 2017 yılında Marmara Üniversitesi Cumhuriyet Müzesi ve Sanat Galerisi’nde açılan "A4” başlıklı grup sergisi küratörlüğünü yaptığı sergiler arasındadır.

Nazlı Pektaş çeşitli kültür ve sanat kurumlarında seminerler vermekte, konuşma dizileri ve sergiler düzenlemektedir. Nazlı Pektaş, Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (Aica Türkiye) üyesidir.


Aynur Önürmen, “İsimsiz”, 2023 (detay), Çoklu heykel yerleştirme, sünger ve akrilik, Değişken ölçüler, Sanayiden Manzaralar Sergisi, Summart.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder